Novela živnostenského zákona od 1. 7. 2008 usnadní vstup do podnikání
23. června 2008, zprávy z MěÚ, přečteno: 13524×
Dne 1. července 2008 vstupuje v účinnost zákon č. 130/2008Sb., kterým se novelizuje stávající živnostenský zákon (455/1991Sb.). Hlavním cílem této poměrně rozsáhlé novely živnostenského zákona je zjednodušení vstupu do živnostenského podnikání začínajícím podnikatelům a další snížení administrativní zátěže podnikatelů při styku se živnostenskými úřady. O změnách v zákoně si povídáme s vedoucím Odboru obecní živnostenský úřad MěÚ Blansko Ing. Jaroslavem Bártou.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
V čem nová právní úprava ulehčí podnikatelům život?
„Těch novinek je víc. Např. nebudou živnostenské listy a koncesní listiny, ale jen výpis, ruší se místní příslušnost živnostenských úřadů, snižují nároky na povinnou praxi nebo to, že volná živnost je teď jen jedna, rozčleněná do 80 oborů.“
Je toho opravdu hodně. Vezměme to postupně. Tak nejprve třeba co konec živnostenských listů?
„Výraznou změnou, která mění 15letou tradici je, že dosavadní průkazy živnostenského oprávnění, všem dobře známé ozdobné formuláře živnostenský list a koncesní listina, budou nahrazeny jediným dokladem, a tím bude výpis ze živnostenského rejstříku. Důsledkem této změny bude skutečnost, že podnikatel nebude mít nadále pro každou živnost samostatný živnostenský list resp. koncesní listinu, ale pouze jeden výpis ze živnostenského rejstříku, který bude veškeré údaje ‚sumarizovat‘ na jeden dokument.“
Co mají podnikatelé dělat se stávajícími živnostenskými listy?
„Nemusí dělat nic. Živnostenské listy resp. koncesní listiny zůstávají nadále v platnosti, a to až do doby vydání prvního výpisu stávajícímu podnikateli. Výpis vydá živnostenský úřad buďto na jeho žádost, nebo až v souvislosti s oznamováním první změny. Začínající podnikatel dostane na základě ohlášení živnosti samozřejmě již výpis.“
Jak mám rozumět tomu, že volná živnost je nyní jen jedna?
„Místo dosavadních 125 volných živností se zavádí jen jedna volná živnost, která se pouze člení na 80 oborů. Při ohlášení volné živnosti získá začínající podnikatel živnostenské oprávnění k celé volné živnosti (všech 80 oborů činností), bude však povinen uvést konkrétní obory činností které bude vykonávat. V případě, že se v budoucnu rozhodne pro vykonávání dalších oborů činnosti nebo některé obory přestane vykonávat oznámí tuto změnu živnostenskému úřadu.“
Musí stávající podnikatelé, kteří již mají nějakou volnou živnost, někde něco hlásit?
„Ne. Stávající podnikatelé, kteří nyní podnikají v kterékoliv ze 125 volných živností, získají po novele ‚automaticky‘ živnostenské oprávnění k celé volné živnosti (všech 80 oborů činností). Soulad se skutečným stavem vykonávaných činností dle 80 oborů bude proveden při ohlašování první změny nebo na žádost podnikatele.“
Projeví se jednotné výpisy a jedna volná živnost také na poplatcích?
„Změna zákona o správních poplatcích respektuje vydávání jediného dokumentu – výpisu ze živnostenského rejstříku místo jednotlivých živnostenských listů a koncesních listin. Dále zavádí pojem tzv. vstupu do živnostenského podnikání – začínající podnikatel. Důsledky jsou takové, že se platí vždy jeden poplatek bez ohledu na počet ohlašovaných živností, resp. žádostí o koncesi, a rozlišuje se pouze, zda se jedná o vstup do živnostenského podnikání (poplatek 1.000 Kč) nebo ohlášení další živnosti, resp. žádost o koncesi (poplatek 500 Kč).
Např. začínající podnikatel ohlašuje 5 živností zaplatí 1.000 Kč (před novelou zaplatil 5.000 Kč). Stávající podnikatel rozšiřující živnostenské podnikání o 3 živnosti zaplatí 500 Kč (před novelou zaplatil 3.000 Kč). Za vydání výpisu po provedení oznámené změny se vždy platí 100 Kč, a to bez ohledu na počet živností. Předmětem poplatku není změna oboru činnosti v rámci živnosti volné.“
Jestli tomu dobře rozumím, nyní bude možné založit si živnost kdekoliv v ČR...
„Ano, dosavadní příslušnost k živnostenskému úřadu u podnikatelů fyzických osob podle trvalého bydliště a u právnických osob podle sídla firmy se mění tak, že podání podle živnostenského zákona bude možné učinit u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu v ČR bez ohledu na trvalé bydliště resp. sídlo firmy. V praxi to znamená, že podnikatel může ohlásit živnost nebo oznámit provozovnu na kterémkoliv živnostenském úřadě ČR. V úrovni správních orgánů se jedná o progresivní krok, který je umožněn díky fungujícímu informačnímu systému (Registr živnostenské podnikání). Na kvalitě a konsolidaci jeho dat, která jsou umístěna centrálně, se podílely všechny živnostenské úřady ČR a úkol to byl nelehký.“
Týká se to i oznamování změn?
„I změny lze nahlásit u kteréhokoliv živnostenského úřadu v rámci celé ČR. Oznamovací povinnosti podnikatelů se ale zužují. Nebudou se již týkat změn a doplnění, které jsou již zapsané v obchodním rejstříku. Jedná se zejména o povinnosti právnických osob v souvislosti se změnami jejich sídla, obchodní firmy a jednatelů. Tyto informace budou živnostenské úřady schopny získat přímo z databáze obchodního rejstříku.“
Existují ještě další možnosti jak si založit živnost?
„Nově bude možné také podání živnostenskému úřadu prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy – tzv. Czech POINT. Kontaktním místem veřejné správy jsou podle zákona o informačních systémech veřejné správy notáři, krajské úřady, matriční úřady, obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů, zastupitelské úřady, držitel poštovní licence a Hospodářská komora ČR. Kontaktní místo bude plnit pouze funkci ‚zprostředkovatele‘ a přijaté podání musí neprodleně doručit živnostenskému úřadu, který si podnikatel zvolí. Lhůta pro vyřízení podání začne běžet až po jeho doručení vč. všech nezbytných příloh živnostenskému úřadu.“
Komu udělají největší radost změny v povinné praxi?
„Asi řemeslníkům, neboť u řemeslných živností, kde začínající podnikatel splňuje podmínku vzdělání v oboru, se nepožaduje dokonce žádná praxe (dosud byla délka praxe odstupňována podle úrovně vzdělání a v případě vyučení v oboru činila 3 roky). Takže začínajícímu řemeslníkovi stačí pro získání živnostenského oprávnění prokázat živnostenskému úřadu, že je vyučen v oboru, a žádné potvrzení o praxi již není třeba.“
Takže k podnikání stačí jen vzdělání?
„To neplatí vždy. Vzdělání a praxe jsou stále základní dvě složky tzv. odborné způsobilosti, kterou je nutné prokazovat živnostenskému úřadu pro získání živnostenských oprávnění. Nová právní úprava však do značné míry oslabuje nároky na praxi, což se projevuje zkracováním délky praxe u všech typů živností, tedy i vázaných a koncesovaných.“
Přináší živnostenský zákon ještě nějaké změny?
„Probrali jsme jen ty nejdůležitější. Změn je mnoho a přesahují rámec tohoto rozhovoru. Mezi další významné změny patří zejména restrukturalizace, přesuny, slučování živností, problematika úřední adresy a místa podnikání, zavedení institutu spolehlivosti u některých koncesovaných živností, zúžení bezúhonnosti u nedbalostních trestných činů, přímá komunikace s rejstříkem trestů, důsledky nepodání návrhu na zápis do obchodního rejstříku, problematika odpovědného zástupce, vymezení pojmu a povinností u mobilní provozovny, změna některých lhůt, institut přerušení provozování živnosti, rušení živnostenského oprávnění na žádost podnikatele, živnostenský rejstřík, nová úprava správního trestání, problematika místní příslušnosti atd.“
Ovlivní výše uvedené novinky po 1. 7. 2008 činnost živnostenského úřadu?
„Poslední změny živnostenského zákona bude nutné promítnout do konkrétní činnosti živnostenského úřadu a hlavně připravit se na všechny důsledky, které z těchto změn vyplývají. Z těchto důvodů probíhá externí i interní školení pracovníků živnostenského úřadu, příprava na aplikace nových tiskopisů podání. Čeká nás i práce s novým programovým vybavením. Bude tedy nutné sladit získané vědomosti s technickým zpracováním a překlenout období výkladu některých problematických ustanovení novelizovaného zákona. Věřím, že se nám podaří tuto situaci zvládnout a po 1. 7. 2008 nenastanou vážnější problémy, které by měly vliv na kvalitu naší práce.
V posledních červnových dnech (od 25. 6.), zejména však v pondělí 30. 6. 2008, nebude informační systém Registr živnostenského podnikání v provozu. Z tohoto důvodu budou některé činnosti úřadu omezeny. Proto bych chtěl stávající i začínající podnikatele požádat v tomto přechodném období o vyšší míru trpělivosti, popřípadě odložení návštěvy živnostenského úřadu.“
Nové informace pro podnikatele postupně přibývají na aktualizovaných webových stránkách živnostenského úřadu (www.blansko.cz/urad/odbory/zivnostensky/), jsou vyvěšeny na nástěnkách v prostorách chodby živnostenského úřadu a samozřejmě jsou k případným dotazům přístupné i e-mailové adresy pracovníků.
Za rozhovor poděkoval Stanislav Mrázek
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
21. listopadu 2024
Budova městských lázní už je minulostí
18. listopadu 2024
Pečovatelská služba rozšiřuje okruh klientů, pomohou nová vozidla
15. listopadu 2024
Nový kalendář na rok 2025 je v prodeji. Zve do partnerských měst ve čtyřech státech
14. listopadu 2024
Společnost Teplo Blansko na setkání představila ceny tepla pro rok 2025
12. listopadu 2024
Radní schválili cenu tepla i opravu haly v Mlýnské ulici
12. listopadu 2024
Památník z náměstí Svobody se přesunul do restaurátorské dílny, čeká ho oprava
7. listopadu 2024
Plocha u bytovek ve Zborovecké ulici dostala nové dláždění
4. listopadu 2024
Stezky podél Svitavy doplnil nový mobiliář
30. října 2024
Radní schválili programové dotace pro sport i kulturu na rok 2025
29. října 2024
Za teplo z CZT lidé příští rok zaplatí méně