Regenerace sídliště Sever – lidé nechtějí nové chodníky

8. prosince 2010, ostatní, přečteno: 4515×

Veřejné projednávání záměru Regenerace sídliště Sever s občany se uskutečnilo na začátku prosince v blanenském kině.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Po úvodní informaci o záměrech a změnách v oblasti sídliště od architekta Putny, který projekt zpracovával, došlo na dotazy. Ty se týkaly především změny dopravního režimu v celé oblasti bytových domů na obytnou zónu. To znamená smíšený provoz vozidel a chodců – komunikaci upravenou technickými řešeními tak, aby znemožňovala rychlou jízdu vozidel a zároveň umožnila bezpečný pohyb chodců.

Část projektu – situační řešení – PDF nebo jako obrázek JPG.

sídliště Sever situační řešení

To se ale nelíbí mnoha lidem, kteří v této oblasti žijí. Sdružení nájemníků z domů Dvorská 34, 36 a 38 předalo na městský úřad petici, v níž požadují takové změny v projektu, které neumožní udělat z chodníku kolem domů Dvorská 34 a 36 průjezdnou silnici, byť v režimu obytné zóny. V plánu je vše zakresleno tak, že obousměrná silnice sahá až ke vchodu do domu, což se tamním obyvatelům nelíbí. Další výtky padaly na nová parkovací místa nebo umístění laviček hned pod okny domů.

Lidé mají obavu, že si řidiči budou zkracovat cestu právě pod jejich domem, protože díky novému režimu bude celé sídliště průjezdné. To se snažili vyvrátit architekt i vedoucí investičního odboru Marek Štefan: „Rozprava probíhá nad prvním ideovým návrhem, který bude do technických detailů a jednotlivých řešení teprve rozpracován. Silnice nebude tak široká, že by sahala až ke vchodu do domu. Široká má být jen tři metry. Obousměrný provoz a zpomalení vozidel mezi domy bude zajištěno např výhybnami. Na té trase bude tolik překážek, že tudy nebude pohodlné projíždět.“

To si ale lidé nenechali vysvětlit. Padaly dotazy jako: „Jak se zvýší bezpečnost silničního provozu, když auta tam teď nesmí a pak budou moci?“ nebo „Kde si mohou hrát bezpečně děti? Teď mezi domy jezdí na kole a mohu je tam bez starostí pustit. Ale co až tam budou jezdit auta?“, popř. „Všude chcete udělat parkoviště. Myslel jsem, že regenerace znamená více zeleně.“

Vzniknou také nová parkovací místa. Díky obytné zóně blíž k domům. Ale usměrněno bude i parkování v místech, kde vozidla stávají již nyní. Např. na ulici Absolonově nad dopravním hřištěm. Na setkání padala i čísla. Dle normy by mělo připadnout na 1.200 bytů, které na sídlišti cca jsou, 1.950 parkovacích míst. Dnes je jich 385. Ani nová místa tyto počty nenaplní, ale pomohou řešit situaci s parkováním.

Regeneraci sídliště je dle slov Marka Štefana nutné řešit jako celek. Pokud Město Blansko obdrží dotaci, budou připravovány jednotlivé projekty ve fázi územního řízení a stavebního povolení. To jsou další vstupy, kde se mohou občané vyjadřovat a připomínkovat je. Slíbil, že obsahem podané petice se v rámci zpracovávání projektu budou pověření pracovníci zabývat.

projednávání regenerace Sever
Na akci dorazilo asi dvacet občanů.

Na sídlišti Písečná probíhala regenerace šest let. Ne vše z toho, co bylo plánováno, bylo nakonec realizováno. Projekt byl vyhodnocován po každé etapě. Nakonec dospěl do stádia, kdy se dalo říct, že jeho cíle byly naplněny. Podobný vývoj se dá očekávat i v případě sídliště Sever. Regenerace celého sídliště bude rozdělena do 6–7 etap. Každá by měla stát 6–8 milionů korun.

První etapa by měla zahrnovat nejspodnější část sídliště – bytovky nad bowlingem a rekonstrukci stávajícího hřiště, které bude určeno pro větší děti. „Zde je projekt připravovaný již asi čtyři roky. Přišli za námi sami občané s přáním, abychom zde zvýšili kapacitu parkovacích stání. Kromě toho zde vznikne dětské hřiště pro malé děti, prodloužena bude vozovka a doplníme zeleň, chodník a mobiliář,“ vysvětlil Štefan.