Blanenské studentky reprezentují ČR v Jihoafrické republice

1. prosince 2011, ostatní, přečteno: 3907×

Znalosti studentů gymnázia na soutěži s názvem Žirafa v rámci Festivalu vědy v Brně přinesly dvěma blanenským studentkám jedinečnou příležitost zastupovat Českou republiku v mezinárodním kole v Jihoafrické republice. Tam odlétají právě dnes.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Studentky byly mezi účastníky z druhých stupňů základních škol a prvních stupňů víceletých gymnázií, pro něž je určena speciální vědomostní soutěž v rámci Festivalu vědy s Jihomoravskou plynárenskou Žirafa (Život, Radost, Fantazie). Letos se jí zúčastnilo 34 družstev. Gymnázium Blansko reprezentovalo 10 studentů, kteří byli rozděleni do dvou pětičlenných družstev. Studentky z kvarty B vybojovaly 5. místo, výběr kvarty A obsadil 6. místo.

Za pár dní po soutěži v Brně je však čekalo překvapení, když ze soutěžících v ŽIRAFĚ byli vybráni členové reprezentačního družstva České republiky na mezinárodní Olympiádu mladých vědců (International Junior Science Olympiade) v Jihoafrické republice. V tomto týmu jsou i dvě studentky Gymnázia Blansko, a to Kateřina Hudcová a Markéta Nečasová, obě z kvarty B.

Prvotní nadšení vystřídala zakrátko zodpovědnost a starosti, jak sehnat finanční prostředky na cestu. Děvčata poslední dny trávila především studiem odborných předmětů, ale i nezbytné angličtiny, v níž bude a probíhat veškerá komunikace. S přípravou studentkám pomáhali vyučující jednotlivých předmětů. Nejdříve jim vyložili danou látku, následně ji s nimi procvičovali na konkrétních příkladech. Nové informace získávaly také časově náročným samostudiem a případné nejasnosti konzultovaly s vyučujícími.

setkání u starosty
Úspěšné studentky přijal starosta města Blanska Lubomír Toufar (vpravo). Vedle něj zprava ředitel Gymnázia Blansko Pavel Henek, Markéta Nečasová a Kateřina Hudcová.

Na soutěž Žirafa v Brně se studenti nijak speciálně nepřipravují. Vystačí zde se znalostmi učiva nižšího gymnázia. Soutěž probíhá vždy na začátku září a žáci musí využít informace  z předchozích ročníků. V mezinárodní soutěži je to ale už jiné, popisuje učitelka chemie a biologie Mgr. Anna Bajerová: „V mezinárodní olympiádě by se znalostmi, které studenti mají z běžných hodin, neobstáli. Úkoly, které řeší (organizátoři jim je zasílají) výrazně přesahují učivo nižšího gymnázia. Většina učiva se probírá až na vyšším stupni středních škol, některé dokonce až v seminářích, např. v chemii ve 4. ročníku. Soutěžící musí nastudovat mnoho nových pojmů z různých přírodovědných oblastí, aby mohli řešit zadané úkoly.“

Přiblížit náročnost úkolů, které musí vyřešit, se pokusil učitel chemie Mgr. Ivo Grim: „Nevím, jak to popsat pro laiky, ale náročné obecně je to, že soutěžící musí v relativně krátké době pochopit veliké množství nových pojmů, které se v jednotlivých úkolech vyskytují. Například z oblasti chemické termodynamiky co je slučovací, spalné teplo, enthalpie. Museli se naučit počítat pH roztoků pomocí logaritmu, vědět, co je to disociace kyselin a disociační konstanta, jak souvisí se sílou kyselin atd.“

Mezinárodní kolo soutěže se koná od 01.12. do 10.12.2011 ve městě Durban v Jihoafrické republice. Česká republika se této soutěže účastní vůbec poprvé. Soutěž se skládá ze tří základních částí. Z testu s třiceti otázkami z fyziky, chemie a biologie, z řešení teoretických úloh, opět ze všech tří oblastí, a z experimentu, při němž musí všichni členové týmu spolupracovat, aby jej vyřešili v daném čase. Za všechny správné odpovědi nebo vyřešené úlohy jsou přidělovány body.

Český tým, s jehož dalšími členy se děvčata seznámila již při výběru reprezentantů, řídí Dr. Plesch z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity. Jak v Jihoafrické republice uspěl, se dozvíme již zanedlouho.