Základní škola Nad Čertovkou zvala k zápisu

9. března 2012, ostatní, přečteno: 3739×

V den zápisu obvykle panuje na školách čilý ruch a chodby se naplní budoucími prvňáčky v doprovodu rodičů. Základní škola Nad Čertovkou v Blansku je však i v den zápisu tichá a všechno nasvědčuje tomu, že se tady učí stejně jako v kterýkoliv jiný den.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

„Jste dnes první návštěva a obávám se, že i poslední,“ usmívá se ředitelka Mgr. Bc. Jarmila Baletková, když se konečně usadím v ředitelně a přede mnou přistane káva a vzápětí i zákusek. „Jsme škola určená pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. K nám se k zápisu obvykle nechodí. Pamatuji si jen jediný rok, kdy se nám do první třídy zapsali dva žáci,“ dodává. Obvykle začnou žáci přibývat až po pololetí, kdy už nestačí požadavkům běžné základní školy. Rodiče totiž často až díky srovnání s ostatními dětmi poznají, že s jejich ratolestí není něco v pořádku, a s dítětem absolvují odborné vyšetření. Doporučení pedagogicko-psychologické poradny nebo specializovaného psychologického centra je ostatně podmínkou přijetí do této školy.

Zajímám se, zda vyčlenění dítěte z běžného kolektivu nepůsobí spíše nepříznivě. V současné době je ostatně kladen důraz spíše na integraci.

„Jsem zastánce integrace jakékoliv, ale ne integrace dětí s mentálním hendikepem,“ upozorňuje ředitelka Jarmila Baletková. „Takové dítě nemá šanci stíhat časově, obsahem učiva a je vždycky na chvostu,“ říká a dodává, že žáci často až na této škole poprvé zažijí pocit úspěchu.

„Našich 68 žáků, to je 68 osudů, a každý je úplně jiný, pokračuje ředitelka. Na školu se dostávají děti s lehkým mentálním postižení, ale také autici a děti s poruchou soustředění. „Tyto děti jsou inteligenčně v pořádku, prochodily však několik škol a všude měly problémy. Potřebují individuální přístup, ovšem ve třídě s pětadvaceti dětmi to není možné. Tyto děti pak neprospívají, nejsou úspěšné. Nedokáží se soustředit, uniká jim učivo. Pak jsou buď vyloučeny z kolektivu, nebo se snaží získat pozornost zlobením,“ vysvětluje ředitelka a dodává, že specializovaná pedagožka pracující s malým kolektivem může lépe reagovat na potřeby každého z dětí, ať už jde o pravidelnost, již potřebují autici, nebo naopak pohyb a střídání činnosti nutné pro děti s poruchou soustředění. „Důležité je, aby dítě mělo štěstí na učitele, který dokáže vytušit, kdy za své projevy dítě může, kdy ne, a věděl, jak na ně,“ dodává.

Škola vyučuje podle vzdělávacího programu tak jako každá základní škola, tento program je však uzpůsoben pro děti s lehkým mentálním postižením. Vyučují se stejné předměty jako na běžných základních školách, jen jsou redukovány co do rozsahu a hloubky, důraz je kladen na samostatnost. Jinak to ostatně ani nejde. Více než polovina žáků do školy dojíždí z větší či menší dálky, z Broumova, Bílovic, Březiny, Sloupu, Šošůvky, Jedovnic, Doubravice či Kotvrdovic. Samostatnou cestu autobusem či vlakem přitom zvládnou už druháci a třeťáci.

Během krátké exkurze si stihnu prohlédnout učebny s multimediálním zařízením, počítačovou učebnu, cvičnou kuchyni i tělocvičnu. Škola nabízí kroužek angličtiny, logopedický kroužek, kroužek rukodělných prací i dobře vybavenou dílnu. Děti se mohou zúčastnit plaveckého výcviku, či výtvarného kroužku, kde vznikají dílka, jež bývají veřejnosti pravidelně představována v městské knihovně či malé galerii vedle prodejny čajů na Náměstí Svobody.

Cílem školní i mimoškolní práce je připravit žáky na pokračování ve studiu na střední škole respektující jejich vzdělávací potřeby, ti nejnadanější žáci devátých ročníků se připravují individuálně a mohou přestoupit na běžnou střední školu. „Často jsou stejně úspěšní nebo i úspěšnější než studenti z běžných základních škol, s nimiž se tam setkávají, protože u nás se naučili systematické přípravě,“ vypráví ředitelka Jarmila Baletková. A její profesní přání do budoucna? „Moc bych si přála, aby rodiče důvěřovali pedagogům na základních školách a jejich pedagogickým zkušenostem. A hlavně, aby se nebránili odbornému vyšetření, pokud na něj budou posláni. Spousta věcí se dá ze začátku vychytat, odstranit, pracovat na nich. Rodiče někdy neví a v dobré víře, že dělají dětem dobře, zvolí postupy, které nemusí prospět,“ uzavírá ředitelka Základní školy Nad Čertovkou Jarmila Baletková.