Na živnostenských úřadech ČR byl zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“
25. července 2013, zprávy z MěÚ, přečteno: 3276×
Za účelem okamžitého řešení palčivého problému s nepoctivým prodejem v případě tzv. předváděcích akcí, byl na ŽÚ ČR zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.
Na předváděcích akcích je v řadě případů prodáváno zboží nebo jsou nabízeny služby za použití tzv. nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům je nuceno ke koupi zboží, které ve skutečnosti nepotřebují. V mnohých případech se navíc jedná o zboží značně předražené.
Spotřebitelský ombudsman je systém, který za pomoci kontaktních míst na ŽÚ a jejich spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi umožní především seniorům efektivně, rychle a bezplatně se domoci spotřebitelských práv.
Spotřebitel se díky nově zaváděnému systému bude moci zdarma obrátit i na živnostenský úřad v Blansku, kde s ním bude vyplněn jednoduchý vstupní formulář, který založí případ, jenž bude dále zpracován místně nejbližší nevládní neziskovou organizací. Tato organizace potom bude radit, resp. zastupovat spotřebitele, a to opět bezplatně. Podle okolností případu živnostenský úřad zváží, zda je na místě provedení živnostenské kontroly nebo postoupení podnětu České obchodní inspekci nebo jinému úřadu příslušnému k provedení kontroly.
Ze strany spotřebitelů lze očekávat pomoc v řešení problému vyplývajícího zejména z těchto situací:
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu mimo provozovnu (např. v rámci „prodejního zájezdu“), lhůta 14 dnů, resp. 1 měsíce pro odstoupení od smlouvy ve smyslu § 57 občanského zákoníku dosud neuplynula.
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu v provozovně.
- Spotřebitel uzavřel smlouvu označenou jako smlouva o úpravě a opravě věci, ačkoliv z obsahu smlouvy je zřejmé, že se jedná o kupní smlouvu.
- Spotřebitel současně s uzavřením kupní smlouvy uzavřel i smlouvu o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy uzavřené mimo provozovnu.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel od smlouvy odstoupil, ale podnikatel na tuto skutečnost nereaguje v souladu se zákonem nebo se smluvními podmínkami.
Takto nastavený systém by měl být účinným nástrojem pro ochranu spotřebitele v boji proti nekalým obchodním praktikám.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
21. listopadu 2024
Budova městských lázní už je minulostí
18. listopadu 2024
Pečovatelská služba rozšiřuje okruh klientů, pomohou nová vozidla
15. listopadu 2024
Nový kalendář na rok 2025 je v prodeji. Zve do partnerských měst ve čtyřech státech
14. listopadu 2024
Společnost Teplo Blansko na setkání představila ceny tepla pro rok 2025
12. listopadu 2024
Radní schválili cenu tepla i opravu haly v Mlýnské ulici
12. listopadu 2024
Památník z náměstí Svobody se přesunul do restaurátorské dílny, čeká ho oprava
7. listopadu 2024
Plocha u bytovek ve Zborovecké ulici dostala nové dláždění
4. listopadu 2024
Stezky podél Svitavy doplnil nový mobiliář
30. října 2024
Radní schválili programové dotace pro sport i kulturu na rok 2025
29. října 2024
Za teplo z CZT lidé příští rok zaplatí méně