Na živnostenských úřadech ČR byl zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“
25. července 2013, zprávy z MěÚ, přečteno: 3299×
Za účelem okamžitého řešení palčivého problému s nepoctivým prodejem v případě tzv. předváděcích akcí, byl na ŽÚ ČR zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.
Na předváděcích akcích je v řadě případů prodáváno zboží nebo jsou nabízeny služby za použití tzv. nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům je nuceno ke koupi zboží, které ve skutečnosti nepotřebují. V mnohých případech se navíc jedná o zboží značně předražené.
Spotřebitelský ombudsman je systém, který za pomoci kontaktních míst na ŽÚ a jejich spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi umožní především seniorům efektivně, rychle a bezplatně se domoci spotřebitelských práv.
Spotřebitel se díky nově zaváděnému systému bude moci zdarma obrátit i na živnostenský úřad v Blansku, kde s ním bude vyplněn jednoduchý vstupní formulář, který založí případ, jenž bude dále zpracován místně nejbližší nevládní neziskovou organizací. Tato organizace potom bude radit, resp. zastupovat spotřebitele, a to opět bezplatně. Podle okolností případu živnostenský úřad zváží, zda je na místě provedení živnostenské kontroly nebo postoupení podnětu České obchodní inspekci nebo jinému úřadu příslušnému k provedení kontroly.
Ze strany spotřebitelů lze očekávat pomoc v řešení problému vyplývajícího zejména z těchto situací:
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu mimo provozovnu (např. v rámci „prodejního zájezdu“), lhůta 14 dnů, resp. 1 měsíce pro odstoupení od smlouvy ve smyslu § 57 občanského zákoníku dosud neuplynula.
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu v provozovně.
- Spotřebitel uzavřel smlouvu označenou jako smlouva o úpravě a opravě věci, ačkoliv z obsahu smlouvy je zřejmé, že se jedná o kupní smlouvu.
- Spotřebitel současně s uzavřením kupní smlouvy uzavřel i smlouvu o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy uzavřené mimo provozovnu.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel od smlouvy odstoupil, ale podnikatel na tuto skutečnost nereaguje v souladu se zákonem nebo se smluvními podmínkami.
Takto nastavený systém by měl být účinným nástrojem pro ochranu spotřebitele v boji proti nekalým obchodním praktikám.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
23. prosince 2024
Město nabízí pronájem šesti bytů
20. prosince 2024
Na tenisových kurtech se dokončuje nové zázemí
18. prosince 2024
Radní vybrali projektanta kočárovny i firmu, která zmodernizuje veřejné osvětlení
16. prosince 2024
Město stanovilo prázdninový provoz mateřských škol
9. prosince 2024
Zastávky MHD čeká postupná obnova. Vandalové řádí dál
6. prosince 2024
Žáci ZŠ Salmova dostali dvě nové učebny matematiky a cvičnou kuchyni
5. prosince 2024
Úspěšný projekt integrace cizinců v Blansku pokračuje
4. prosince 2024
Na zámku skončily opravy střechy
2. prosince 2024
Dům s pečovatelskou službou oslavil 30 let existence
26. listopadu 2024
Radní schválili výběr zhotovitele zázemí dětských skupin a čtyřicítku dalších bodů