Na živnostenských úřadech ČR byl zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“
25. července 2013, zprávy z MěÚ, přečteno: 3183×
Za účelem okamžitého řešení palčivého problému s nepoctivým prodejem v případě tzv. předváděcích akcí, byl na ŽÚ ČR zaveden systém „Spotřebitelského ombudsmana“.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.
Na předváděcích akcích je v řadě případů prodáváno zboží nebo jsou nabízeny služby za použití tzv. nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům je nuceno ke koupi zboží, které ve skutečnosti nepotřebují. V mnohých případech se navíc jedná o zboží značně předražené.
Spotřebitelský ombudsman je systém, který za pomoci kontaktních míst na ŽÚ a jejich spolupráce s nevládními neziskovými organizacemi umožní především seniorům efektivně, rychle a bezplatně se domoci spotřebitelských práv.
Spotřebitel se díky nově zaváděnému systému bude moci zdarma obrátit i na živnostenský úřad v Blansku, kde s ním bude vyplněn jednoduchý vstupní formulář, který založí případ, jenž bude dále zpracován místně nejbližší nevládní neziskovou organizací. Tato organizace potom bude radit, resp. zastupovat spotřebitele, a to opět bezplatně. Podle okolností případu živnostenský úřad zváží, zda je na místě provedení živnostenské kontroly nebo postoupení podnětu České obchodní inspekci nebo jinému úřadu příslušnému k provedení kontroly.
Ze strany spotřebitelů lze očekávat pomoc v řešení problému vyplývajícího zejména z těchto situací:
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu mimo provozovnu (např. v rámci „prodejního zájezdu“), lhůta 14 dnů, resp. 1 měsíce pro odstoupení od smlouvy ve smyslu § 57 občanského zákoníku dosud neuplynula.
- Spotřebitel uzavřel kupní smlouvu v provozovně.
- Spotřebitel uzavřel smlouvu označenou jako smlouva o úpravě a opravě věci, ačkoliv z obsahu smlouvy je zřejmé, že se jedná o kupní smlouvu.
- Spotřebitel současně s uzavřením kupní smlouvy uzavřel i smlouvu o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy uzavřené mimo provozovnu.
- Spotřebitel zmeškal lhůtu pro odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru.
- Spotřebitel od smlouvy odstoupil, ale podnikatel na tuto skutečnost nereaguje v souladu se zákonem nebo se smluvními podmínkami.
Takto nastavený systém by měl být účinným nástrojem pro ochranu spotřebitele v boji proti nekalým obchodním praktikám.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
17. července 2024
Opravy omezí dopravu v Dvorské ulici i na přemostění
15. července 2024
Město hledá zhotovitele nového zázemí na tenisových kurtech
15. července 2024
OBRAZEM: Víkend patřil nejen koncertům a hudebním zábavám
12. července 2024
Modernizace: Zimní stadion získal nová LED svítidla
10. července 2024
PEČOVATELSKÁ SLUŽBA MĚSTA BLANSKO – POŘÍZENÍ NÍZKOEMISNÍCH VOZIDEL
8. července 2024
Dělnický dům čeká o prázdninách další modernizace
3. července 2024
Anketa: Hledáme Blanenskou osobnost
3. července 2024
Radní schválili dotace nejen pro sportovce, opravu bytů i nový pořadník žadatelů
2. července 2024
Stavební úřad se vrátil do opravených prostor. Funguje podle nového zákona
2. července 2024
Setkání u sochy legionáře připomnělo výročí bitvy u Zborova