Pozvánka do pražského DOXu na výstavu o umění v Blansku

17. května 2015, kultura, přečteno: 2320×

Archiv výtvarného umění ve spolupráci s Galerií města Blanska vás zve na výstavu Galerie v předsálí 1982–1991 v Malé věži, Centra současného umění DOX v Praze.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Vernisáž se koná 21.05.2015 v 18:00 hodin a výstava potrvá do 28.06.2015. Kurátory jsou: Jiří Hůla, Jana Písaříková a Lucie Rohanová.

Blansko. Víc umění, než byste čekali.

V rozmezí let 1982 až 1991 se v malém foyer Kulturního střediska města Blanska uskutečnilo 72 autorských nebo kolektivních výstav nejen lokálních tvůrců, ale i výtvarníků celonárodního významu. Za tuto šťastnou zvláštnost, která podnítila zdejší výtvarný a  kulturní život, vděčí Blansko jednak nepřirozené politické situaci, jež řadě těchto lidí znemožňovala vystavovat ve větších centrech, tak především místním nadšencům, kteří i v nesnadném období zralé totality měli chuť něco podnikat, neustrnout v poznávání světa, setkávat se s podnětnými lidmi a zprostředkovat takové setkání svému okolí.

Byla to vedoucí galerie Ivana Mašátová s poradním výborem ve složení Irma Charvátová, Josef Gromeš, Antonín Juračka, Josef Liška a Pavel Holouš.

Jan Steklík – Hry

V galerii našli útočiště před nepřízní poměrů významní teoretici jako byl Igor ZhořJiří Valoch, kteří sem přivedli mnoho tvůrců, v nichž dnes spatřujeme vůdčí osobnosti českého výtvarného umění 2. poloviny 20. století (Bohumír Matal, Eduard Ovčáček, Petr Kvíčala, Vladimír Kokolia…), a uspořádali zde řadu kolektivních výstav umělců spojených nějakým tvůrčím názorem, postupem či tématem (Jan Činčera, J.H. Kocman a Miloš Šejn pracující s papírem, „ohniví muži“ Svatopluk Klimeš, Jan Steklík a Václav Zykmund, práce s vláknem Josefa Hampla, Dalibora Chatrného, Čestmíra Kafky a Stanislava Zippeho).

Výstava v Malé věži sleduje historii galerie za pomoci bohaté fotografické dokumentace výstav a vernisáží (fotografoval Josef Liška) a zejména sbírky katalogových plakátů od Antonína Juračky. Tento soubor se dochoval v úplnosti a představuje ukázku vytříbeného grafického designu i přehled úctyhodné řady kulturních událostí konajících se v závěru jednoho nesnadného dějinného období. Období normalizace, během kterého se z Blanska stalo centrum strojírenského průmyslu a které souviselo i s přílivem nového obyvatelstva a radikální přestavbou města. Výstava usiluje zachytit vztah kulturního dění a těchto širších společenských změn.

Lucie Rohanová