Městská policie využívá nový informační systém
22. září 2015, zprávy z MěÚ, přečteno: 2765×
Základní informační systém MP Manažer určený pro práci obecních policií má od začátku června k dispozici i Městská policie Blansko. Město za něj zaplatilo necelého půl milionu korun.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.
Systém slouží ke zpracování, administraci a využívání dat pořízených při výkonu služby nebo distribuovaných různými kanály zvnějška apod.
„Jedná se v podstatě o webovou aplikaci, jejíž serverová část a hlavní stanice jsou na počítačích na služebně. Zde se ukládají veškerá data. Na klientských stanicích pak běží aplikace, které se serverem komunikují,“ vysvětluje Stanislav Sotolář, zástupce ředitele.
„Strážníkům v terénu slouží modul instalovaný na chytrých zařízeních (Poz. redakce: tablet, mobil nebo notebook.). Připojení probíhá přes internet. V terénu je tak možné pořizovat on-line nové události, okamžitě je odesílat na server a zpětně si jiné události ze serveru vytahovat,“ doplnil Sotolář.
Podle ředitele Městské policie Blansko Martina Lepky nebyl výběr zvoleného systému náhodný: „Nešli jsme do ničeho naslepo. Zjišťovali jsme v jiných městech, jaké aplikace používají, byli jsme svědky toho, jak s nimi pracují. Aplikace, kterou jsme zvolili pro potřeby Blanska, slouží v menších obcích, ale stejně tak i ve městech rozlohou mnohem větších.“
Důvody pro zavedení byly dva – jednak ryze praktický: vyměnili starý administrační systém za nový, který má mnohem více funkcí. Městští policisté nyní mohou snadněji evidovat a spravovat proběhlé události, jednotlivé výstupy jsou pak k využití pro různé statistiky, filtry nebo analýzy. Strážníci v terénu mohou zadat přímo do systému veškeré události, aniž by je museli na služebně přepisovat z vlastních poznámek.
Příkladem události může být např. špatně zaparkované vozidlo. Strážník přijede na místo, otevře aplikaci v tabletu, načte se mu přesná GPS poloha místa, kde stojí, čímž dojde k zaznamenání místa události a jeho zobrazení na mapě. Následně pořídí fotografii vozidla, jež se okamžitě odešle na server a uloží k nové události. Dalším postupem je zadání právní kvalifikace. Pokud má na místě řidiče, může zadat i jeho údaje. Tím automaticky proběhne lustrace osoby v základních registrech, stejně tak lustrace vozidla v databázi Policie ČR, zda nebylo odcizeno, nebo zda registrační značka není kradená. Systém je taktéž schopen zkontrolovat, zda daná osoba není v pátrání Policie ČR.
(Pozn. redakce: Městská policie již používá digitální vozidlové i ruční radiostanice, které jsou vybaveny GPS moduly. Takže se v každém okamžiku ví, kde se strážníci pohybují.)
Dozorčí služba na služebně má tak okamžitě přehled o tom, co strážník na daném místě řeší. Výhodou je, že strážníci se nemusejí po každém zjištěném přestupku vracet na služebnu, aby předali službě zjištěné údaje, ale mohou se dál pohybovat po městě. Pokud se majitel ozve sám na služebnu, mohou s ním záležitost ihned vyřešit.
Jak velká pomoc to pro strážníky je, ilustruje dřívější práce s jednotlivými registry. Přístup do registru odcizených vozidel nebo pátrání po osobách bylo doposud možné zjistit jen od dozorčí služby dotazem přes speciální telefonní linku. Zjištění majitele vozidla znamenalo napsání dopisu na pověřený úřad, u kterého je předmětné vozidlo evidováno.
V ostrém provozu systém strážníci používají od začátku června. S používáním nového systému nejsou v praxi problémy. Podobná zařízení se dnes totiž používají standardně.
„Systém umožňuje vytvářet ze zadaných dat statistiky na míru. Jedním z výstupů mohou být například teplotní mapy pro různé přestupky. Nejsytější barva označuje místo s nejčastějším výskytem daného přestupku. Podobné výstupy slouží pro plánování práce strážníků nebo jako podklad pro přijímání dalších opatření.
Tato teplotní mapa odhaluje místa, kde řidiči nejčastěji porušují zákaz vjezdu. Tedy pod hotelem Dukla, za spořitelnou a u hotelu Macocha, kde si zkracovali cestu přes stavbu.
Po návratu na služebnu systém pomůže strážníkovi dokončit úřední záznam. Jednou vyplněné informace automaticky vkládá do připravených formulářů, kopíruje vložené texty apod. Vše je tedy snazší a snižuje se tak i administrativní zátěž,“ upřesnil zástupce ředitele.
Aplikace je stavebnicová, lze tudíž postupně pořizovat další moduly pro nové zákonné povinnosti. V příštím roce by to měl být zejména registr přestupků, díky kterému bude možné dohledat, zda přestupce není v daném druhu přestupku recidivista. Od toho by se pak odvíjel další postup.
Stanislav Mrázek
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
20. prosince 2024
Na tenisových kurtech se dokončuje nové zázemí
18. prosince 2024
Radní vybrali projektanta kočárovny i firmu, která zmodernizuje veřejné osvětlení
16. prosince 2024
Město stanovilo prázdninový provoz mateřských škol
9. prosince 2024
Zastávky MHD čeká postupná obnova. Vandalové řádí dál
6. prosince 2024
Žáci ZŠ Salmova dostali dvě nové učebny matematiky a cvičnou kuchyni
5. prosince 2024
Úspěšný projekt integrace cizinců v Blansku pokračuje
4. prosince 2024
Na zámku skončily opravy střechy
2. prosince 2024
Dům s pečovatelskou službou oslavil 30 let existence
26. listopadu 2024
Radní schválili výběr zhotovitele zázemí dětských skupin a čtyřicítku dalších bodů
25. listopadu 2024
Blansko už má vánoční strom, náměstí ozdobil smrk ztepilý