Peter Graham a hosté se představí v Galerii města Blanska

14. ledna 2016, kultura, přečteno: 2190×

Galerie města Blanska vás srdečně zve na vernisáž výstavy Jaroslava Šťastného / Petera Grahama: ArtBio, která proběhne 16. ledna od 17:00 hodin. Jejími hosty jsou Viktorie Valocká a Radim Kolář. Na vernisáži vystoupí Peter Graham – klávesy, Radim Kolář – bicí, Vlado Micenko – basa a Pavel Zlámal – saxofon.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Článek měl omezenou platnost.
Informace v něm uvedené nemusí být již aktuální.

Jestliže se detailně zaměříme na hudební tvorbu Petera Grahama, nemůžeme opomenout ji doprovázející složku výtvarnou. Grahamovy partitury ze sedmdesátých let byly v užším výběru publikovány v časopise Opus Musicum č. 10 s komentářem Jiřího Valocha již v roce 1976. Kromě nich se autor ve stejné době věnuje kresbě, vizuální poezii a tvorbě drobných objektů. Mezi přáteli se objevují Dalibor Chatrný, Jiří Valoch, J. H. Kocman.

Aktivně se zapojuje do mezinárodního hnutí mail artu. Po dobu vojenské služby v Praze navštěvuje ateliéry Milana Grygara, Čestmíra Kafky, Radka Kratiny a dalších. V osmdesátých a devadesátých letech se věnuje grafickým partiturám jen sporadicky. Významu v jeho tvorbě nabývá vizuální aspekt tradiční notace.

S plným nasazením se vrhá do výtvarné tvorby v létě 2013. Dokreslovaná či domalovávaná koláž, frotáže, přemalovávané reprodukce, asambláže, drobné objekty v krátkém časovém úseku a nebývalém množství zaplňují prostor ateliéru.

Andělé

Ve výtvarném projevu autor akcentuje zvukovou stránku procesu: zvuk tužky či štětce, trhání a lepení papíru. Řada kreseb vzniká poslepu na základě hudebního rytmu (např. lidových písní nebo jazzových témat). Zvuk však v tomto případě není zaznamenáván, neboť je považován za soukromou věc. Médium fotografie se umělci stává průvodkyní světem umění. Zaměřuje se na fragmenty reality odkazující k dílům abstrakce.

Definuje několik základních oblastí svého zájmu: anonymní umění – práce zedníků, natěračů a cestářů (opravy asfaltových silnic); detaily všednosti – kresby a linie nebo skvrny vznikající náhodně a za jiným než estetickým účelem; Sabi (japonský výraz pro krásu vznikající působením času) – poškozování, stárnutí.

Živelností garantuje autenticitu prožitku. Nepreferováním žádné z technik překonává nástrahy zavedených matric. Objevuje a sytí se radostí z tvorby samotné. Prověřuje udržitelnost čisté akce nezatížené spekulací promyšlených strategií. Žije teď.

Výstava, jejíž kurátorkou je Yvona Ferencová, potrvá do 12. února 2016.

Yvona Ferencová