Vyvarujte se úskalí neuváženého předvánočního nákupu

2. prosince 2016, zprávy z MěÚ, přečteno: 1870×

V souvislosti s blížícími se vánočními svátky a s tím spojenými vánočními nákupy uvádíme, na základě poznatků z dozorové činnosti kontrolních orgánů, několik rad jak se vyhnout případným problémům s reklamacemi, případně nekalými praktikami prodejců.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Nákupy na internetu – poslední dobou fenomén, šetřící čas i peníze. Spotřebitel by si měl vybírat pouze ověřené internetové obchody, zajímat se o kladné reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již využili služeb daného e-shopu. Velmi rizikové je nakupovat od neověřeného obchodníka a platit předem. Výhodou nákupu na internetu je právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů od převzetí zboží (pozor, platí zde určité výjimky jako např. zboží upravené na přání zákazníka, video nahrávky pokud spotřebitel poruší obal apod.).

Při nákupech v kamenném obchodě doporučujeme vždy vyžadovat od každého zboží na místě doklad a zkontrolovat si povinné údaje, které musí doklad obsahovat – označení podnikatele obchodní firmou, popř. názvem nebo jménem a příjmením, identifikačním číslem, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cenu. Na odstoupení od smlouvy do 14 dnů nemá v případě nákupu v kamenném obchodě zákazník právo. Možnost vrácení či výměnu zboží zákazníkovi umožňují některé obchodní řetězce, popř. záleží na dohodě s prodejcem. Je dobré se o této možnosti informovat při nákupu zboží.

Při nákupu mobilních telefonů, spotřební elektroniky, televizorů apod. je zapotřebí zvýšené obezřetnosti při nabídkách různých doplňkových služeb a pojištění, kdy je možno přehlédnout některé nekalé praktiky prodejců. Pokud je spotřebiteli nabídnuta ke koupi výrobku „blesková výměna“, případně doplňkové pojištění (proti pádu, poškození, prodloužení záruky), je velmi důležité se seznámit s výlukami, tedy případy, na které se pojistné krytí nevztahuje.

Zkušenosti spotřebitelů totiž potvrzují, že výluky sjednané v rámci těchto pojistných smluv a jejich výklad ze stran pojišťoven prakticky znemožňují dosáhnout náhrady ve většině situací, u kterých spotřebitel při sjednávání této smlouvy předpokládal, že jsou pojištěním kryty (např. pád telefonu). Tato pojištění nebývají zrovna levnou záležitostí, proto by měli spotřebitelé dobře zvážit, zda a za jakých podmínek pojištění uzavřou.