Zprostředkovanou identifikaci lze nově provádět v rámci služeb Czech Pointu

5. května 2017, zprávy z MěÚ, přečteno: 2477×

Zatímco v minulosti byl o tento druh služby minimální zájem, během posledního roku došlo k rapidnímu nárůstu zájemců, především z řad provozovatelů internetových hazardních her. Od 1. dubna 2017 lze o zprostředkovanou identifikaci žádat také na všech místech veřejné správy.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

„Tato služba má formu veřejné listiny, a provádí se vždy pro konkrétní ‚povinnou osobu’, například banky a pojišťovny nebo pro jejich klienty. Od 1. ledna tohoto roku se však vztahuje i na provozovatele internetových hazardních her,“ vysvětluje Yvona Havlíčková, vedoucí správního oddělení odboru vnitřních věcí.

Zprostředkovaná identifikace se provádí podle § 10 zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Tento druh služby není žádnou novinkou, dříve ji však mohli provádět pouze notáři, krajské úřady a obce s rozšířenou působností.

„Právě kvůli internetovým hrám došlo v poslední době k velkému nárůstu zájmu z řad veřejnosti. Zatímco v loňském roce jsme vyřídili celkem jedenáct žádostí, letos v dubnu jsme jich měli již čtrnáct. Zprostředkovatelé společností, které hazard provozují, a které mají často sídlo mimo území České republiky, totiž potřebují zprostředkovanou identifikaci pro vyplacení výher. Jinými slovy chtějí mít jistotu, že peníze převádějí na účet toho, kdo je vyhrál, v případě peněžních ústavů, které nemají pobočku v Blansku, pak kdo je skutečně naspořil,“ upřesnila Havlíčková.

Za zprostředkovanou identifikaci je třeba uhradit správní poplatek ve výši 200 Kč. Zájemce je povinen doložit dva osobní doklady, kromě občanského průkazu i cestovní pas, nebo rodný list. Žádat může jak fyzická, tak právnická osoba, v takovém případě je nutno doložit i živnostenský list nebo výpis z obchodního rejstříku.

red