Pozor na neuvážené předvánoční nákupy
14. prosince 2017, zprávy z MěÚ, přečteno: 1533×
V souvislosti s blížícími se vánočními svátky, a s nimi spojenými vánočními nákupy, vám na základě poznatků z dozorové činnosti kontrolních orgánů přinášíme několik rad jak se vyhnout problémům s reklamacemi a s případnými nekalými praktikami prodejců.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Nákupy na internetu jsou v poslední době velmi oblíbeným způsobem nákupu dárků, šetřícím čas i peníze. Spotřebitel by si měl vybírat pouze ověřené internetové obchody, zajímat se o kladné reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již využili služeb daného e-shopu.
Nedoporučujeme nakupovat od neověřeného obchodníka a platit předem. Výhodou nákupu na internetu je právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů od převzetí zboží (pozor, platí zde určité výjimky, jako např. u zboží upraveného na přání zákazníka, u video nahrávek, u kterých spotřebitel poruší obal apod.).
Při nákupech v kamenném obchodě doporučujeme vždy vyžadovat na místě od každého zboží doklad o prodeji zboží či poskytnuté službě (není povinností prodejce vystavovat doklad automaticky) a zkontrolovat si povinné údaje, které musí doklad obsahovat – označení podnikatele obchodní firmou, popř. názvem nebo jménem a příjmením, identifikačním číslem, dále pak datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cenu. Doklad je důležitý pro předložení prodejci v případě uplatnění reklamace.
Od výše uvedeného dokladu je zapotřebí odlišovat tzv. účtenku EET (v mnoha případech je součástí výše uvedeného dokladu), kterou zákazníkovi, platícímu zboží či služby hotově, kartou nebo poukázkami (např. stravenkami), je prodávající povinen vždy vystavit nejpozději při uskutečnění evidované tržby.
Účtenka EET musí obsahovat fiskální identifikační kód, IČO, označení provozovny, označení pokladního zařízení, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí tržby, celkovou částku, bezpečnostní kód poplatníka a údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.
Při nákupu v kamenném obchodě je dobré si uvědomit, že na rozdíl od nákupu v e-shopech, zákazník nemá právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Možnost vrácení či výměnu zboží zákazníkovi umožňují některé obchodní řetězce, popř. záleží na dohodě s prodejcem.
Doporučujeme informovat se o této možnosti již při nákupu zboží.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
21. listopadu 2024
Budova městských lázní už je minulostí
18. listopadu 2024
Pečovatelská služba rozšiřuje okruh klientů, pomohou nová vozidla
15. listopadu 2024
Nový kalendář na rok 2025 je v prodeji. Zve do partnerských měst ve čtyřech státech
14. listopadu 2024
Společnost Teplo Blansko na setkání představila ceny tepla pro rok 2025
12. listopadu 2024
Radní schválili cenu tepla i opravu haly v Mlýnské ulici
12. listopadu 2024
Památník z náměstí Svobody se přesunul do restaurátorské dílny, čeká ho oprava
7. listopadu 2024
Plocha u bytovek ve Zborovecké ulici dostala nové dláždění
4. listopadu 2024
Stezky podél Svitavy doplnil nový mobiliář
30. října 2024
Radní schválili programové dotace pro sport i kulturu na rok 2025
29. října 2024
Za teplo z CZT lidé příští rok zaplatí méně