V Blansku vzniká unikátní systém pro sledování vytížení parkoviště u vlakového nádraží

23. března 2018, tiskové zprávy, přečteno: 3341×

Společnost ČD – Telematika dodává pro koordinátora Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje – společnost KORDIS JMK a město Blansko nový informační systém pro chytré P+R parkoviště u blanenského vlakového nádraží.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Díky informačnímu systému budou jak provozovatel parkoviště, tak i motoristé znát aktuální stav obsazenosti parkoviště, a podle toho se například rozhodnou, kde mají zaparkovat. Zlepšení parkovacích služeb jistě ocení stále rostoucí počet cestujících využívajících vlakové spojení z Blanska.  

„KORDIS JMK i město Blansko jsou pro nás dalšími významnými zákazníky, kterým dodáváme systém řešení chytrého parkování,“ uvádí Peter Hudák, obchodní ředitel ČD – Telematiky. „Systém parkovišť P+R, kam motoristé dojedou vlastním vozem, a dále pak pokračují veřejnou dopravou, je stále populárnější a Blansko je dobrým příkladem, že není doménou jen těch největších měst,“ dodává Hudák.

parkoviste-u-vlakoveho-nadrazi-31666-0_550.jpg
Parkoviště u vlakového nádraží v Blansku. Foto: S. Mrázek

Systém je navržen jako kombinace podzemních průjezdových detektorů a detektorů obsazenosti parkovacích míst. Veškerá data o obsazenosti se budou agregovat do centrálního prvku systému, který poskytne výstup pro potřeby třetích stran prostřednictvím aplikačního rozhraní.

Škála využití bude záviset na vlastníkovi systému podle toho, jaké aplikace se rozhodne použít, resp. zpřístupnit. Software centrálního prvku bude provozován v cloudovém řešení ve správě KORDIS JMK.

Celý systém je navržen tak, aby měl minimální nároky na údržbu. Například baterie, které napájejí detektory, mají garantovanou životnost pět let. Systém bude dodán ve druhém čtvrtletí letošního roku. Realizace těchto opatření je možná díky podpoře z evropského projektu SOLEZ za účasti Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Nádraží Blansko používá stále více cestujících. To souvisí mj. se skutečností, že na regionální vlakové lince S2 i dálkové lince R19 jsou nasazeny nové komfortní soupravy. Zvýšené počty odbavených cestujících registrují i na dalších železničních stanicích v Jihomoravském kraji i na dálkové trase Česká Třebová – Svitavy – Boskovice – Skalice nad Svitavou – Letovice.

Rostoucí poptávka po možnostech parkování u nádraží a železničních stanic je ale celorepublikovým jevem. „Parkoviště typu P+R umožňují propojit individuální a hromadnou dopravu. I když jejich počet průběžně roste, má Česká republika stále co dohánět i co se týče 'chytrosti' těchto parkovišť, tedy například dostupnosti informací o obsazenosti v reálném čase,“ dodává Hudák s tím, že řešení chytrého parkování dodávaného ČD – Telematikou je vhodné právě i pro záchytná parkoviště u významných vlakových nádraží.

red