Potřeba sociální péče narůstá i v nemocnici, říká sociální pracovnice Zuzana Jakubcová
19. května 2022, ostatní, přečteno: 1516×
V Nemocnici Blansko se mohou hospitalizovaní pacienti a jejich nejbližší setkat se sympatickou sociální pracovnicí Zuzanou Jakubcovou, která jim pomáhá zorientovat se v obtížných životních situacích a řešit je, přičemž nejčastěji pracuje se seniory. Zmíněnou funkci vykonává již pět let. Zájem o péči o seniory ji provází již od dob studií, díky čemuž se v dané problematice dobře orientuje a k pacientům přistupuje empaticky a individuálně.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Nemocnice Blansko vydala na základě vašich podkladů nový adresář sociálních služeb. Můžete přiblížit, o co jde?
Jde o brožuru, kterou mají k dispozici jednak pacienti na lůžkových odděleních nemocnice, a jednak je umístěný na webových stránkách, aby se k němu dostali například i pacienti ambulancí nebo centrálního příjmu, případně širší veřejnost.
Je to v podstatě souhrn informací, které při výkonu práce předávám lidem nejčastěji. Adresář obsahuje stručné informace o dávkových systémech, které mohou pacienti a osoby blízké čerpat. Lidé si v něm mohou vyhledat nejrůznější sociální služby v našem nejbližším okolí. Občas se ovšem stává, že máme pacienta z větší dálky – pak mu samozřejmě předáme i další kontakty na sociální služby v jeho okolí. Sami si je také mohou zájemci vyhledat na webové stránce spadající pod Ministerstvo práce a sociálních věcí www.iregistr.mpsv.cz, kde se dá jednoduše vyfiltrovat, který druh služby v jaké lokalitě hledáte.
Na jaké dávky mají lidé nejčastěji nárok?
Jednou z dávek ze systému nemocenského pojištění, s kterou si lidé často nevědí rady, je dlouhodobé ošetřovné. Umožňuje lidem, kteří mají účast na nemocenském pojištění, zůstat doma v situaci, kdy budou pečovat o nemocného člena rodiny, který byl hospitalizován v lůžkovém zdravotnickém zařízení déle jak čtyři kalendářní dny a u kterého ošetřující lékař rozhodl, že jeho zdravotní stav po propuštění vyžaduje celodenní péči. Pečující osobou mohou být příbuzní. U osob bez přímého příbuzenského vztahu je zákonem stanovena podmínka stejného trvalého bydliště.
Jak mají o tuto dávku žádat?
V den propuštění z hospitalizace nebo do tří dnů od podání žádosti vystaví lékař zdravotnického zařízení poskytujícího lůžkovou péči rozhodnutí o potřebě dlouhodobé péče. Žádost o dávku lze podat do osmi dnů po dni propuštění ošetřované osoby z hospitalizace. U osoby v nevyléčitelném stavu se předchozí hospitalizace nevyžaduje. O potřebě dlouhodobé péče v tomto případě rozhoduje její ošetřující lékař. Zaměstnanec předá všechny doklady svému zaměstnavateli (s poskytováním dlouhodobého ošetřovného musí souhlasit), ten je po té odešle spolu s dalšími podklady na Okresní správu sociálního zabezpečení. Výše dlouhodobého ošetřovného činí od prvního kalendářního dne 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu za kalendářní den. Maximálně lze ošetřovné čerpat devadesát dnů. V průběhu čerpání dlouhodobého ošetřovného se lze střídat, a to i opakovaně. Ve stejný den však může dávku čerpat pouze jeden člověk.
Jak podle vás vnímají lidé sociální práci?
V dnešní době je sociální práce nedílnou součástí zdravotní péče, mnohdy až do té míry, že je sociální péče zaměňována za zdravotní. U pacientů, u nichž však již lékař neřeší žádný akutní zdravotní problém a kde už není nutná péče zdravotního personálu, přestože došlo celkově ke zhoršení zdravotního stavu a snížení soběstačnosti, přichází na řadu dopomoc rodiny a pracovníků v sociálních službách, ať už terénních, nebo pobytových. Velmi zjednodušeně řečeno – když je pacient po zdravotní stránce stabilizován, musí bohužel nemocnici opustit, i když se to rodině mnohdy nelíbí.
Jakým způsobem se k pacientům dostáváte?
K pacientům jsem povolávána na základě zdravotně-sociálního screeningu provedeného u přijetí do nemocnice, případně na žádost lékaře, nebo na vlastní žádost pacienta. Prakticky ve všech případech intervence navazuji spolupráci s rodinou nebo jinou osobou blízkou pacienta. Cílovou skupinou jsou pro mě výhradně pacienti hospitalizovaní na lůžkových odděleních Nemocnice Blansko, kteří nejsou schopni sami řešit své problémy z důvodu zhoršeného zdravotního stavu, věku, osamělosti, případně když je v rodině nějaká konfliktní situace. Nejčastěji zastoupenou skupinou jsou senioři.
V rámci zdravotně-sociálního screeningu lékař zjišťuje, z jakých podmínek pacient přichází, zda žije sám, nebo zda už je třeba klientem nějaké pobytové sociální služby. Na základě informací vyhodnocuje potřebu sociálního řešení a v případě této potřeby pak dostávám pokyn, abych se touto situací zabývala. Následně stav pacienta konzultuji s ošetřujícím lékařem i se zdravotnickým personálem na oddělení, komunikuji s pacientem. Pokud není z důvodu špatného zdravotního stavu schopen komunikace, spojím se s rodinou, případně ona sama mě může zkontaktovat.
Co je náplní vaší práce?
Základním obsahem mé práce je poskytnutí sociálního poradenství. S pacienty a jejich blízkými zpravidla řešíme možnosti navazující péče o pacienta po jeho propuštění, výběr vhodného pobytového zařízení. Pomáhám s vyplněním žádostí a poskytuji sociální poradenství ohledně dávek, na které má pacient a rodina nárok. Snažím se jim pomoci zvládnout přechod mezi nemocnicí a sociální službou.
Velmi často a velmi úzce spolupracuji s dalšími státními institucemi – s obecními úřady, se sociálními odbory v obcích s rozšířenou působností, s Českou správou sociálního zabezpečení, s úřady práce a mnoha dalšími zařízeními, které poskytují zdravotní nebo sociální péči.
Jaké případy řešíte?
Každému pacientovi se věnuji individuálně. Řeším situace, které by se daly považovat až za kuriózní, ale i velmi závažné, jako je třeba domácí násilí, které vyžadují spolupráci více organizací. K řešení případů je potřeba přistupovat velmi citlivě, protože každý člověk, každá rodina má jiný standard, například v oblasti bydlení, žití, péče… Co někomu přijde nestandardní, jinému se může zdát přiměřené.
Zmínila jste i kuriózní případy, o co konkrétně jde?
Jedná se například o zajištění zvířete v domácnosti. Záchranka třeba odveze člověka do nemocnice a doma zůstane pejsek nebo jiné zvíře, o které je potřeba se také postarat.
Jak to řešíte?
Spojíme se s obecní policií nebo s rodinou či osobou blízkou. Velmi často také pomáhají sousedé.
Proměnila se vaše práce nějak v průběhu covidové pandemie?
Mnoho komunikace se přesunulo do on-line prostředí – zejména přes e-maily a telefonáty. V době zákazu návštěv jsem se mnohdy stala prostředníkem mezi pacientem a jeho rodinou.
Myslíte si, že narůstá potřeba sociální práce v nemocnici?
Sociální péče si v té zdravotní ukrojuje stále větší kus pomyslného koláče. V souvislosti se stárnutím populace, s přibýváním osob ohrožených sociálním vyloučením, se zhoršením ekonomické situace apod. počet případů, jimiž se zabývám, skutečně roste.
Marie Kalová, mluvčí Nemocnice Blansko
vložil: Michal Záboj, redaktor / tiskové oddělení
Další články v kategorii „ostatní“
18. listopadu 2024
OBRAZEM: O víkendu Blansko vzpomínalo na události spojené se 17. listopadem, ožilo také cestovatelským festivalem
13. listopadu 2024
Profesionální hasiči jsou v Blansku už padesát let, výročí si připomněli slavnostním nástupem
8. listopadu 2024
Nemocnice Blansko pořádá preventivní akci Boj za zdravou prostatu
4. listopadu 2024
OBRAZEM: Dernisáž v galerii, Halloween disco a pochod podzimním lesem
1. listopadu 2024
Zubní pohotovost v listopadu
29. října 2024
OBRAZEM: Blansko nabídlo kulturní akce i sport
25. října 2024
Blanenští senioři navštívili partnerské město Komárno
23. října 2024
Blanenská charita nemocným pomáhá i v paliativní ambulanci
21. října 2024
OBRAZEM: Spisovatel Banga v knihovně, karneval na Těchově a sportovní utkání
20. října 2024
Archeologové našli v Kateřinské jeskyni ozdoby z ulity plže, staré až 12 tisíc let