Silničáři dnes slavnostně otevřeli nové přemostění v Blansku

21. dubna 2023, tiskové zprávy, přečteno: 2439×

Práce na novém mostě v Blansku jsou u konce. Jedna z nejvýznamnějších krajských staveb byla zahájena v polovině července 2021, od poloviny prosince 2022 mohou nový most využívat motoristé. Nyní se přemostění za 348 milionů korun otevírá nejen pro řidiče ale také pro pěší. Celá výstavba pak trvala 21 měsíců, definitivní předání stavby je plánováno na konec května. Podívejte se na videoreportáž ze slavnostního ukončení a předání stavby.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

„Stavba nejenže dominuje celému okolí, ale zároveň je velmi zajímavá i z hlediska stavebně technického řešení. Považuji tento rok za rekordní, ať už z hlediska probíhajících staveb, tak těch, které právě zahajujeme. Stavební sezona běží naplno, takže se aktuálně staví 265,2 km nových dálnic a silnic I. třídy na celém území ČR,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Lávku pro pěší na novém přemostění si prošli zleva hejtman Jan Grolich, ředitel SÚS JMK Roman Hanák, ministr dopravy Martin Kupka a starosta Jiří Crha. FOTO: Michal Záboj

Město se konečně dočkalo komfortního mostu. Ten využijí nejen motoristé pro rychlejší a bezpečný přístup na Staré Blansko, část s třemi tisícovkami obyvatel. „Blansko na přemostění čekalo 70 let a konečně se to podařilo. Auta tu s omezením projížděla od Vánoc, následovaly dokončovací práce a dnes otevíráme i lávku pro pěší. Končí tu veškerá omezení a most funkčně propojí dva železniční tratí oddělené konce Blanska,“ popsal hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Hlavní nosný ocelový oblouk mostu je délky 77,6 metrů s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 metrů. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku. Most začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a klene se přes koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku.

„Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání i klesání 8,33%, což na mostech bývá méně obvyklé,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

FOTOGALERIE
Silničáři dnes slavnostně otevřeli nové přemostění v Blansku

Slavnostní otevření nového přemostění na Staré Blansko. FOTO: Michal Záboj

Celkem fotografií:  44

„Pro Blansko byla výstavba tohoto mostu klíčová, dosud byly dvě části města rozdělené železniční tratí a cesta vedla pouze přes železniční přejezd. Ten byl ale kvůli stále většímu provozu na trati v ranní i odpolední špičce téměř 45 minut z každé hodiny uzavřený. Kolony pak blokovaly dopravu na průtahu Blanskem i v celém městě. Nový most znamená bezproblémový přístup na Staré Blansko nejen pro rezidenty ale také pro podnikatele ze zdejší průmyslové zóny nebo jednotky IZS,“ popsal starosta Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

 „Na straně Starého Blanska vznikla jako součást stavby přemostění nová parkoviště pro osobní i nákladní automobily, mostní lávku zase ocení chodci, kteří dosud mohli využívat pouze vzdálený přechod ve stanici Blansko-město. Právě parkoviště a lávka pro pěší jsou od dnešního dne v provozu. Jsem přesvědčen, že stavbou přemostění Blansko získalo novou funkční dominantu,“ řekl starosta města Blanska a krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

Realizace celé stavby přijde asi na 348 milionů korun. „Mezi krajem a městem bylo v minulosti podepsáno memorandum na tuto stavbu, díky tomu jsme pak financování skládali ze tří zdrojů, včetně projektové dokumentace. Město Blansko investovalo 13 milionů korun, další dvě desítky milionů korun město vydalo za výkupy pozemků a přípravu území. Státní fond dopravní infrastruktury na tuto stavbu poskytl 230 milionů korun, zbytek doplatil Jihomoravský kraj,“ doplnil Hanák.

„Od začátku bylo jasné, že město tuto stavbu potřebuje. Proto jsem rád, že jsme mohli podpořit tento projekt a přispět z rozpočtu SFDI uvedenou částkou,“ zmínil ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

„Při realizaci přemostění jsme se museli vyrovnat s nečekanými skutečnostmi, jako byla pandemie covidu, ruská agrese na Ukrajině a následný nárůst cen stavebních materiálů. Naše schopnosti byly otestovány i díky nestabilnímu podloží v místě stavby. Přes všechny tyto nepříznivé okolnosti jsme stavbu zdárně dokončili a jsem přesvědčen, že zkušební provoz potvrdí kvalitu naší práce a stavba bude moci být na konci června zkolaudována. Věřím, že přemostění bude dobře sloužit obyvatelům Blanska i projíždějícím řidičům,“ řekl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ.

 

   vložil: Pavla Komárková, vedoucí oddělení / tiskové oddělení