14. Výroční zpráva podle zákona o svobodném přístupu k informacím
Poskytnuté informace
Výroční zprávu o činnosti v oblasti poskytování informací za předcházející rok zpracovává za celý úřad tajemník Městského úřadu Blansko vždy nejpozději do 1. března následujícího roku, a to na základě písemných podkladů vedoucích jednotlivých odborů a samostatných oddělení. Výroční zpráva za příslušný rok je zveřejněna na webových stránkách Města na adrese www.blansko.cz v sekci povinné informace.
Výroční zpráva obsahuje:
- celkový počet podaných ústních i písemných žádostí o informace
- počet podaných odvolání proti rozhodnutí o neposkytnutí informace, včetně rozhodnutí odvolacího orgánu,
- výsledky řízení o sankcích za nedodržování zákona bez uvádění osobních údajů
- opis (kopii) každého rozsudku soudu v případě přezkumu rozhodnutí soudem,
- další vhodné informace vztahující se k uplatňování tohoto zákona.
Výroční zpráva za rok 2024 o činnosti v oblasti poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb.
V Blansku dne 18. 2. 2025
Obsah:
-
Úvod
-
Způsob realizace zákona č. 106/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
-
Žádosti o informace doručené v roce 2024
-
Odvolání a stížnosti na postup při vyřizování žádosti o informace
-
Soudní přezkum vydaných rozhodnutí
- Další informace vztahující se k uplatňování zákona č. 106/1999 Sb.
- Závěr
Zpracovala: Mgr. et Mgr. Petra Skotáková, tajemnice MěÚ Blansko
Čl. 1
Úvod
Dne 01.01.2000 nabyl účinnosti zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále také jen „zákon“), jehož prostřednictvím se realizuje ústavním pořádkem České republiky garantované právo občanů na svobodný přístup k informacím. Zákon současně stanoví, za jakých podmínek budou informace tzv. povinnými subjekty, mezi něž spadá rovněž město Blansko a Městský úřad Blansko (dále také jen „MěÚ“), žadatelům poskytovány. Vlastní postup MěÚ při poskytování informací je upraven samostatnou směrnicí tajemnice.
Čl. 2
Způsob realizace zákona č. 106/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
V souladu se zákonem poskytuje MěÚ informace žadatelům na základě ústních či písemných žádostí nebo zveřejněním. Za písemnou žádost se považuje i žádost podaná prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací (e-mail, datová schránka). Pro informování veřejnosti jsou na podatelnách MěÚ v úředních hodinách k nahlédnutí seznamy hlavních dokumentů, zejména dokumenty koncepční, strategické a programové povahy, které mohou být poskytnuty podle zákona včetně případných návrhů licenčních nebo podlicenčních smluv podle § 14b zákona, a to tak, aby do nich mohl každý nahlédnout a pořídit si opis, výpis nebo kopii. Zaměstnanci podatelny jsou povinni dokumenty na požádání poskytnout k nahlédnutí, na podatelně v budově nám. Republiky 1 lze tyto dokumenty též okopírovat za úhradu dle Sazebníku úhrad za poskytování informací. Občané mohou získat všechny potřebné informace o MěÚ rovněž dálkovým přístupem na internetové stránce www.blansko.cz. Město Blansko informuje občany také prostřednictvím Zpravodaje města Blanska a prostřednictvím mobilního rozhlasu.
Čl. 3
Žádosti o informace doručené v roce 2024
MěÚ obdržel celkem 51 žádostí o informace podle zákona. Z toho MěÚ vyhověl žadatelům a informace poskytl ve všech případech (z toho v 48 případech v zákonem stanovené lhůtě a ve 3 případech po vyřešení stížnosti) písemně, elektronicky, při ústním jednání nebo odkazem na zveřejněnou informaci.
a) Žádosti řešené dle zákona jednotlivými odbory a odděleními MěÚ:
- odbor stavební úřad 19
- odbor správy a rozvoje města 14
- odbor dopravy 4
- právní oddělení 5
- odbor životního prostředí 4
- personální oddělení 2
- odbor finanční 1
- odbor hospodářské správy 1
- útvar interního auditu a kontroly 1
b) Okruhy problémů, jichž se žádosti o informace týkaly:
- organizační a personální záležitosti 8
- investice 7
- přestupkové řízení 4
- životní prostředí 4
- územní a stavební řízení, územní plánování 19
- správa majetku 8
- počet odmítnutých žádostí dle zákona 106/1999 Sb. 1
Byla vydána 3 rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
Nebyla poskytnuta žádná výhradní licence podle zákona.
Čl. 4
Odvolání a stížnosti na postup při vyřizování žádosti o informace
Byla podána 2 odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
Byly podány 3 stížnosti podle § 16a zákona, přičemž důvody jejich podání a vyřízení byly následující:
1. nesouhlas s obsahem vyřízením žádosti o informace, na stížnost bylo reagováno vydáním rozhodnutí o odmítnutí žádosti, které bylo následně napadeno odvoláním, nadřízený orgán rozhodnutí města Blansko o odmítnutí žádosti zrušil a nařídil městu Blansko informaci poskytnout;
2. nesouhlas s rozsahem poskytnuté informace, na stížnost bylo reagováno doplněním odpovědi;
3. nezískání požadované informace ve lhůtě, protože z žádosti nebylo hned jasné, co žadatel požaduje, po upřesnění požadavku byla informace žadateli poskytnuta.
Čl. 5
Soudní přezkum vydaných rozhodnutí o neposkytnutí informace
V roce 2024 podalo město Blansko 2 správní žaloby na přezkum rozhodnutí Krajského úřadu Jihomoravského kraje, kterým byla uložena městu Blansko povinnost žadatelům informace poskytnout. Po odpadnutí překážky pro poskytnutí informace došlo ze strany města Blansko ke zpětvzetí žalob a soudní řízení byla usnesením zastavena. Náklady těchto soudních řízení byly celkem 2.000 Kč za soudní poplatky a 48.400 Kč na náklady právního zastoupení advokátní kanceláří. Další náklady na své vlastní zaměstnance město Blansko nevyčísluje, neboť zaměstnanci v této souvislosti vykonávali svou běžnou úřední činnost.
Čl. 6
Další informace vztahující se k uplatňování zákona č. 106/1999 Sb.
Jeden žadatel vynucoval splnění povinnosti poskytnout informace městem Blansko v exekučním řízení, po zastavení exekučního řízení z důvodu odpadnutí překážky pro její vedení uhradilo město Blansko na nákladech exekuce 947 Kč.
Čl. 7
Závěr
Za kontrolu a dodržování směrnice Poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb., která vychází ze zákona, odpovídají vedoucí odborů a samostatných oddělení MěÚ. Za rok 2024 nebyl na MěÚ zjištěn žádný případ porušení ustanovení zákona. Odbory a samostatná oddělení MěÚ vedly v roce 2024 v souladu se směrnicí Poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb. řádně evidenci došlých žádostí a poskytovaly občanům informace, jejichž poskytnutí zákon umožňuje a ukládá.
Mgr. et Mgr. Petra Skotáková
tajemnice MěÚ Blansko
Historie
Výroční zpráva za rok 2023
Výroční zpráva za rok 2022
Výroční zpráva za rok 2021
Výroční zpráva za rok 2020
Výroční zpráva za rok 2019
Výroční zpráva za rok 2018
Výroční zpráva za rok 2017
Výroční zpráva za rok 2016
Výroční zpráva za rok 2015
Výroční zpráva za rok 2014
Výroční zpráva za rok 2013
Výroční zpráva za rok 2012
Výroční zpráva za rok 2011
aktualizováno: 24. 2. 2025, 14:00 h