Dávky sociální péče z titulu sociální potřebnosti
26. ledna 2004, zprávy z MěÚ, přečteno: 8669×
Podle zákona č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů se občanům, kteří jsou považováni za sociálně potřebné, poskytují jednorázové nebo měsíčně se opakující peněžité nebo věcné dávky k zabezpečení výživy a ostatních základních osobních potřeb a zajištění nezbytných nákladů na domácnost. Poslední dvě novely zákona o sociální potřebnosti přinesly mnoho změn.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
S účinností od 1. 10. 2003 se zvyšují částky životního minima potřebné k zajištění výživy a ostatních osobních potřeb u osob, jejichž zdravotní stav vyžaduje dle doporučení odborného lékaře zvýšené náklady na dietní stravování (zákon č. 280/2003 Sb. a vyhláška č. 280/2003 Sb.).
Zvyšující částky jsou diferencovány podle jednotlivých typů diet:
- u diety nízkobílkovinné — o 650 Kč
- u diety při dialýze — o 650 Kč
- u diety pankreatické — o 700 Kč
- u diety nízkocholesterolové při hypercholesterolemii a hyperlipoproteinemii — o 700 Kč
- u diety diabetické — o 800 Kč
- u diety při onemocnění celiakií a fenylketonurií — o 1.800 Kč
Ve specifických případech zvýšených nákladů na dietní stravování se zvyšuje částka na osobní potřeby o částku odpovídající typu výše uvedené diety, se kterou je taková dieta podle vyjádření odborného lékaře z hlediska typu onemocnění srovnatelná.
Podle předchozí právní úpravy se u těchto osob počítalo s jednotným zvýšením o 600 Kč.
S účinností od 1. 1. 2004 dochází k následujícím změnám (zákon č. 422/2003 Sb.):
Občan se považuje za sociálně potřebného, jestliže jeho příjem nedosahuje částek životního minima a nemůže si tento příjem zvýšit vzhledem ke svému věku, zdravotnímu stavu nebo z jiných vážných důvodů vlastním přičiněním.
Zvýšení příjmu vlastním přičiněním se rozumí zvýšení příjmu:
- vlastní prací
- řádným uplatněním zákonných nároků a pohledávek, zejména nároku na dávky nemocenského a důchodového pojištění, dávky státní sociální podpory, výživné a příspěvek na výživu a úhradu některých nákladů neprovdané matce, uplatněním nároků z pracovních nebo obdobných vztahů.
- prodejem nebo jiným využitím vlastního majetku (zákon stanoví, kdy se splnění podmínky spočívající v prodeji nebo jiném využití vlastního majetku nevyžaduje)
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud má občan možnost zvýšit si příjem vlastním přičiněním a neučiní tak, nebude uznán za sociálně potřebného a dávka sociální péče nemůže být přiznána. Důležité je, že možnosti zvýšení příjmu vlastním přičiněním se zkoumají nejen u žadatele o dávku, ale též u osob s ním společně posuzovaných.
Do posuzování sociální potřebnosti se přesouvá, zda byly uplatněny všechny zákonné nároky. Občan nebude uznán za sociálně potřebného, pokud ve stanovené lhůtě neuplatní své zákonné nároky a pohledávky (jde např. o podání návrhu soudu na určení výživného...).
Podle předchozí právní úpravy se pouze při stanovení výše dávky přihlíželo, zda občan pro zabezpečení svých životních potřeb uplatnil zákonné nároky.
U občana, který má příjem z podnikání nebo z jiné samostatné výdělečné činnosti se za příjem z této činnosti považuje měsíčně nejméně částka ve výši 50 % průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství vyhlášené Českým statistickým úřadem ze předchozí kalendářní rok. Pro období od 1. 1. 2004 do 30. 6. 2004 se za příjem z této činnosti považuje pro účely posouzení sociální potřebnosti a stanovení výše dávky sociální péče nejméně částka 7.800 Kč měsíčně.
Podle předchozí právní úpravy se za příjem z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti považovala měsíčně nejméně částka 4.100 Kč (životní minimum jednotlivce).
Za sociálně potřebného se nepovažuje rodič, který neplní povinnosti zákonného zástupce nezaopatřeného dítěte spojené s řádným plněním povinné školní docházky, pokud dítě je pro účely sociální potřebnosti společně posuzovanou osobou. Cílem tohoto opatření je zabránění budoucímu sociálnímu vyloučení nezaopatřených dětí, ke kterému by mohlo dojít v souvislosti s neukončením povinné školní docházky, popřípadě se získáním nižší kvalifikace v důsledku horších školních výsledků způsobených absencí a řádným neplněním povinné školní docházky. V důsledku toto ustanovení znamená, že rodina s nezaopatřeným dítětem, které bez omluvy nedochází pravidelně do školy, nebude uznána sociálně potřebnou v případě 10 a více neomluvených hodin v měsíci.
Podmínka sociální potřebnosti, zaměřená na rodiče, kteří řádně neplní povinnosti zákonného zástupce nezaopatřeného dítěte se stanovuje nově. Podle předchozí právní úpravy nebyla tato podmínka stanovena.
Občan vedený v evidenci uchazečů o zaměstnání se nepovažuje za sociálně potřebného, pokud neprojevuje snahu zabezpečit si zvýšení příjmu vlastní prací. Doklad o vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání na úřadu práce není pro účely posouzení sociální potřebnosti jediným dostačujícím dokladem o prokázání snahy zvýšení příjmu vlastní prací. Správní orgán je povinen zkoumat vlastní aktivní kroky občana k získání zaměstnání a občan je povinen prokázat i plnění této podmínky.
Tato podmínka sociální potřebnosti nebyla podle předchozí právní úpravy stanovena.
Žadatel o dávku sociální péče nebo příjemce dávky sociální péče je povinen osvědčit skutečnosti rozhodné pro nárok na dávku, její výši nebo výplatu, dát písemně souhlas k ověření těchto skutečností a na výzvu se osobně dostavit k příslušnému orgánu, nebrání-li tomu těžko překonatelné překážky, zejména zdravotní stav. Tato povinnost platí obdobně pro společně posuzované osoby.
Nesplní-li žadatel o dávku, příjemce dávky nebo společně posuzovaná osoba ve stanovené lhůtě výše uvedené povinnosti, může být po předchozím upozornění žádost o dávku sociální péče zamítnuta, výplata dávky sociální péče zastavena nebo dávka sociální péče odejmuta.
Povinnost občana spolupracovat s příslušným orgánem sociálního zabezpečení a v návaznosti na neplnění této povinnosti i příslušné sankce jsou v zákoně o sociální potřebnosti stanoveny nově. Podle předchozí právní úpravy výše uvedené povinnosti a sankce nebyly stanoveny.
V souvislosti se změnou zákona o sociální potřebnosti je odbor sociálních věcí povinen posoudit nárok na dávku a její výši u všech vyplácených dávek sociální péče nejpozději do 30. 6. 2004.
Další články v kategorii „zprávy z MěÚ“
6. března 2025
Bioodpad se letos začne svážet už v polovině března
3. března 2025
Chci mít pod kontrolou pořádek v celém městě, říká nový jednatel Technických služeb Blansko Radek Snopek
27. února 2025
Dopravu v části Smetanovy ulice omezí oprava kanalizace
26. února 2025
Město hledá firmu na modernizaci kompostárny, radní schválili i soutěž na návrh objektu pro kruhový objezd
24. února 2025
Pokračuje rekonstrukce haly Mlýnská, sportovci dostanou nové šatny
17. února 2025
Základní a mateřské školy vyhlásily termíny zápisů
12. února 2025
Staveniště nového krytého bazénu doplnil věžový jeřáb
12. února 2025
Radní schválili výběr firmy na opravy chodníků, město hledá zhotovitele dalších projektů
10. února 2025
Blansko slaví 120 let od povýšení na město
3. února 2025
Městský úřad čeká další rekonstrukce. Práce budou probíhat za provozu.