Firma BLATA se chystá na vstup do světového šampionátu motocyklů

23. září 2004, ostatní, přečteno: 17289×

Až dosud byla firma BLATA známá jako výrobce světově uznávaných mini motocyklů a motorových koloběžek. Bylo však také známo, že majitel firmy Pavel Blata má svůj cíl ve výrobě motocyklů standardní velikosti, o čemž jsme již také psali. Přišel však okamžik nečekaný, a to, že se BLATA objeví v seriálu mistrovství světa silničních motocyklů prostřednictvím vlastního stroje. Podrobněji jsme si na toto téma povídali s Pavlem Blatou.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Do světa motocyklového šampionátu vstoupíte společně s anglickým týmem World Championship Motosports, s nímž začalo jednání v letošním roce.

Blata V6 red
Blata cover
Blata — Origami minibike

Jak vlastně na Vaši firmu tým přišel?

„Známe se již delší dobu... už to bude osm let. Ještě když pan Peter Clifford vedl závodní tým Red Bull Yamaha, tak od nás nakupovali malé motocykly. Od té doby o nás vědí.“

Minibike byly spíše suvenýrovou záležitostí týmu, jak si však ověřili schopnosti firmy ve velkých motocyklech?

„Několikrát zde bylo více lidí. Technici, konstruktéři, inženýři, a ti potvrdili, že jsme schopni motor vyvinout, zkonstruovat, vyrobit. Může se zdát, že minibike jsou velmi vzdáleny, ale ona ta práce zase tak jiná není. Je samozřejmě větší, ale závodní motocykl je proti sériové výrobě mnohem jednodušší. Na sériovou výrobu musíme mít na každý díl nějakou neměnnou formu, a to jsou drahé věci, kdežto u závodního motocyklu se může pořád něco měnit. Je to speciální nářadí, jsou to speciální díly, ale není potřeba mít jednoúčelová zařízení. Drahé je to tím, že je každý kus jiný, ale pro nás je to v této chvíli, kdy jsme se hodně zabývali vývojem, výhoda.“

Hodně práce má jistě firemní vývojové oddělení, ale určitě spolupracujete i s dalšími odborníky.

„Máme samozřejmě externí spolupracovníky, jsme ve spojení s některými výzkumnými ústavy, kde běží programy určené přímo pro nás. Třeba k materiálům speciálně na rám.“

Stavíte celý motocykl, včetně agregátu, jímž bude čtyřdobý, vodou chlazený vidlicový šestiválec objemu 990 ccm. Pokud Vás znám, jdete vždy za nejvyšším cílem. Jaký je cíl pro nový motocykl, který bude nováčkem mezi ostřílenými značkami?

„Víme, že ze začátku budeme na zadní pozici, ale cílem je první rok dojet závody, aby motocykl vydržel, druhý rok se posunout o dvě místa dopředu. Třetí rok, to už bude jiný motor, protože předpisy zakazují používat šestiválec. V tomto roce bychom měli postavit šest až osm strojů, ale ne naráz. Každý bude mít nějaké změny. Motor je jedna věc, dá se odzkoušet na brzdě, ale podvozek se musí zkoušet na trati a to je testování a zase testování.“

Od kdy počítáte s účastí v Moto GP?

„Stavíme celý motocykl a je otázka, podaří-li se všechno do prvních závodů (15. 4. 2005 ve Špa-nělsku — pozn. autora). Určitě bychom to chtěli, ale není to podmínka. Termíny se nedají ani přesně určit. Některé technologie jsou velmi speciální i drahé, abychom si mohli mnohé tady vyrobit. Pořád zůstává filozofie, jak byla u nás od začátku, hodně věcí si vyrábět. Zatím se nám to pořád vyplácí.“

Ve startovních listinách bude tým WCM?

„Ne, bude to ‚Blata-WCM team‘ s tím, že možná bude na začátku ještě uveden sponzor. Okamžitě, jak dostavíme novou výrobní halu, což by mělo být 18. listopadu, tak se celý tým přestěhuje k nám do Blanska. I lidé ze současného WCM přijdou. Bude to český tým.“

studie — nová výrobní hala

Jsou již známí jezdci?

„O jezdcích se zatím jedná. Určitě by bylo dobré, kdyby mohl být český jezdec, ale to už bude velmi výkonný motocykl a v současné době mě nenapadá nikdo, kdo by na něm mohl jezdit. Do toho ale ani nechci tolik mluvit...“

Před časem jsem psal o možné účasti značky BLATA v šestidenní, a to na vlastním enduru. Zatím zřejmě tato představa padá.

„Tímto se všechno zastavuje... Je pravda, že všechno přišlo dřív, než jsem měl plán, ale je to věc tak velká a prestižní, že ji nemůžeme zahodit. Ta se dvakrát nevrací. Všechno ostatní musí zatím stranou. Bude jenom normální výroba a moto GP. Chtěli jsme přijít se ‚stopětadvacítkou‘, ale přeskočili jsme asi desetiletí a musíme toho využít. Už i znalosti jsou dost velké. Nic se nezavrhuje, pouze odsouvá.“

Lze věřit, že se v Blansku zrodí dobré dílo. „Jedná se o přesně takové partnerství, které tým WCM hledal. Za krátkou dobu jsme se o firmě BLATA dozvěděli opravdu hodně a užasli nad tím, jaký náboj, znalosti a technologie firma má,“ řekl Peter Clifford.