Parní lokomotiva a Masarykův vůz byly velkým lákadlem
2. června 2005, ostatní, přečteno: 7123×
Jednou z nejočekávanějších akcí v rámci víkendových oslav 100. výročí povýšení Blanska na město byl příjezd historického parního vlaku z Brna a rekonstrukce odjezdu prezidenta Beneše do Prahy v roce 1945. A takto se to na nádraží odehrálo...
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Vlak vyjížděl ráno z Brna směrem do Blanska. Tvořilo ho několik vozů pro cestující a Masarykův salonní vůz. Na hlavním nádraží v Blansku, kam dorazil s menším zpožděním, ho přivítala dechová hudba města Blanska, dechová hudba z partnerského města Mürzzuschlagu a stovky diváků. I když nevyjížděl ze stejného místa ani stejným směrem jako před lety, což bylo způsobeno technickými možnostmi, na přitažlivosti rekonstrukce to neubralo.
Vlak zastavil na druhé koleji tak, aby Masarykův vůz byl přímo naproti místu, kam prezident přijede a kde se scénka odehraje. Tam už se také tlačily stovky diváků. Každý chtěl být co nejblíž. Z jednotlivých vozů vystoupili průvodčí a vojáci, kteří měli za úkol doprovodit prezidenta Beneše. Rekonstrukce začíná...
„Pane štábní kapitáne! Hlásí se vám přednosta stanice komisař Šafařík. Zvláštní vlak pro cestu pana prezidenta do Prahy je připraven!“
„Děkuji! — Zabezpečte příjezd prezidentova automobilu!“
Bílým vozem přijíždí prezident společně s manželkou (hrála ji blanenská občanka). Paní Benešová dostává květiny, vojáci a železničáři salutují, zní Československá hymna. V roce 1945 prezidenta na nádraží vítalo asi 5.000 lidí, letošní rekonstrukci jich přihlíželo mnohem méně.
„Vážený a milý pane prezidente, vážená paní Benešová,
dovolte mi, abych vás jménem občanů Blanska a obcí v širokém okolí u nás co nejupřímněji přivítal. Těšíme se z vašeho návratu do republiky a také z toho, že vaše cesta do Prahy vede právě přes Blansko. Víme, pane prezidente, že pospícháte ujmouti se znovu řízení záležitostí státních, a že na váš příjezd čeká především hlavní město Praha. Přesto vám chceme v tuto slavnostní chvíli alespoň stisknout ruku a poděkovat za vše, co jste v těžkých časech pro věc Československou v zahraničí vykonal. Přejeme vám také pevné zdraví a mnoho sil do vaší odpovědné práce.“
„Pane prezidente, vítejte doma!“
„Milí spoluobčané, přátelé!
Velmi srdečně vám já i má žena děkujeme za milé přijetí ve vašem městě. Společně s vámi se raduji ze znovunabyté svobody a z toho, že lidé v naší vlasti mohou po šesti letech válečného strádání a útlaku opět volně vydechnout. Naše radost může být o to větší, že Čechoslováci v zápase proti nacistické diktatuře statečně bojovali po boku spojeneckých sil na zahraničních frontách i v domácím odboji a nemálo tak přispěli ke konečnému vítězství.
Navraceje se dnes do osvobozené Prahy, obracím se na vás s touto naléhavou výzvou. Tak jako dosud v boji proti fašismu, osvědčte i nyní, v míru, svou odvahu a svornost, neboť, jak říkával Masaryk, stát a národ, to jsme my všichni navzájem, stojící na své rodné půdě. Spojme proto své úsilí ku společné práci pro obnovu naší vlasti.
Přeji vám všem, přeji republice a národu, aby nyní znovu vzkvétal jako krásná ratolest lidského rodu a jako jeden z ušlechtilých národů evropských.
Buďte všichni zdrávi!“
„Pane prezidente, hlásí se vám technický rada ředitelství státních drah v Brně ing. Skála. Zvláštní vlak č. 11 554 do stanice Praha Wilsonovo nádraží je připraven k odjezdu. Lokomotivu z výtopny Praha Masarykovo nádraží vede strojvedoucí Laube, topiči Brada a Kubín. Trať ve směru Česká Třebová a Praha sjízdná! Přijměte prosím omluvu Československých státních drah: z důvodu vážného poškození tratě v úseku Brno hlavní nádraží — Blansko jsme nemohli zajistit vaši cestu v tomto úseku.“
Prezident podává přednostovi ruku: „Děkuji, pane rado.“
„Pane prezidente! Velitel ostrahy! Jízda zvláštního vlaku je po celé trase zajištěna oddíly Československé armády a příslušníky Národní bezpečnosti. Veškeré mosty a tunely jsou střeženy. Pro bezpečný průjezd pohraničním úsekem doplnily osádku vlaku také střelecké čety.“
Poté prezident spolu s paní Hanou nastoupil do Masarykova vozu a odjel do Prahy. Tentokrát, v sobotu 28. května, však jen do Rájce-Jestřebí a zpět, navíc se zastávkami v Blansku-městě a Dolní Lhotě, kde nastupovali další zájemci o svezení v dobových vagonech.
Kapacita vlaku byla cca 600 míst a zcela zaplněna byla snad jen onen kousek trasy v Blansku z nádraží po zastávku. Dle odhadů železničářů se vlakem svezla více jak tisícovka milovníků železniční historie.
Po návratu z Rájce byl Masarykův vagon společně s parní lokomotivou odstaven na druhé koleji a zájemci si jej mohli zvenčí skrze otevřená okna prohlédnout, čehož také mnozí využili. Na cestu zpět do Brna se vlak vydal po doplnění vody z hasičského vozu chvíli po 16. hodině.
Pro všechny zájemce o zhlédnutí scénky je tu dobrá zpráva — bude k dispozici na videokazetách nebo DVD v rámci květnového Videožurnálu. V plánu je také výroba samostatného filmu z celých víkendových oslav.
Další články v kategorii „ostatní“
18. listopadu 2024
OBRAZEM: O víkendu Blansko vzpomínalo na události spojené se 17. listopadem, ožilo také cestovatelským festivalem
13. listopadu 2024
Profesionální hasiči jsou v Blansku už padesát let, výročí si připomněli slavnostním nástupem
8. listopadu 2024
Nemocnice Blansko pořádá preventivní akci Boj za zdravou prostatu
4. listopadu 2024
OBRAZEM: Dernisáž v galerii, Halloween disco a pochod podzimním lesem
1. listopadu 2024
Zubní pohotovost v listopadu
29. října 2024
OBRAZEM: Blansko nabídlo kulturní akce i sport
25. října 2024
Blanenští senioři navštívili partnerské město Komárno
23. října 2024
Blanenská charita nemocným pomáhá i v paliativní ambulanci
21. října 2024
OBRAZEM: Spisovatel Banga v knihovně, karneval na Těchově a sportovní utkání
20. října 2024
Archeologové našli v Kateřinské jeskyni ozdoby z ulity plže, staré až 12 tisíc let