Ministr sliboval Pendolino, to bude ale Blanskem jen projíždět

21. října 2005, ostatní, přečteno: 6425×

Při nedávné návštěvě v Blansku sliboval ministr dopravy Milan Šimonovský, že v Blansku bude zastavovat Pendolino. Skutečnost je ale jiná. Kontaktoval jsem mluvčího ČD, a.s. Petra Šťáhlavského a ten mi odpověděl na několik otázek.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Od kdy bude Pendolino jezdit na trase Česká Třebová — Brno?

„V rámci zkušebních jízd bude Pendolino projíždět Blanskem již v nadcházejících týdnech. V pravidelném provozu bude od 11. prosince. Půjde o 4 vlaky na Brno a 4 vlaky na Prahu.“

Bude Pendolino zastavovat také v Blansku?

„Ne. Je to rychlovlak, který bude zastavovat jen ve velkých centrech, provozován bude v kategorii EuroCity a InterCity. Některé spoje nebudou zastavovat ani v České Třebové, kde všechny EC vlaky nyní zastavují. Vlaky kategorie EC a IC ani nyní v Blansku nezastavují a neplánuje se ani v budoucnu jejich zastavování v této stanici.“

Jakou rychlostí bude mezi Českou Třebovou a Brnem Pendolino jezdit?

„Půjde o rychlost vyšší než u klasických souprav, trať pro ten účel ale musí být ještě verifikována. Zrychlení bude hlavně v místech, kde jsou oblouky. Vlak díky naklápěcí skříni projede tyto úseky o 20 až 30 procent vyšší rychlostí. Například pokud je maximální rychlost pro klasický vlak 100 km/h, Pendolino takovým místem bude moci jezdit rychlostí cca 120 — 130 km/h podle místních podmínek.“

Jak je zajištěna bezpečnost na přejezdech u takto rychlých vlaků?

„Bezpečnost na přejezdu je zajištěna stejně jako u všech ostatních vlaků. Přejezdy na koridorech jsou se závorami. Není rozdíl mezi Pendolinem a klasickou soupravou — mohou jet jen nejvyšší stanovenou rychlostí pro daný úsek. Přejezdy jsou konstruovány tak, aby se závory včas uzavřely před průjezdem vlaku běžného i Pendolina. Trať Č. Třebová — Brno bude jeden z nejpomalejších úseků, rychlost bude na většině úseků mezi 100 a 140 km/h. Na mnoha jiných úsecích však Pendolino jezdí 160 km/h (tato rychlost je ale už dnes běžná u vlaků EC a IC, Pendolino jen rychleji projede některé oblouky a zrychlí dopravu na obloukovitých tratích, tam ale zase obvykle nebude dosahovat tak vysokou rychlost). Již dnes jezdí běžné expresní soupravy přes mnoho přejezdů rychlostí 160 km/h a Pendolino nebude rychlejší. Nejsou pravdivé informace, že by Pendolino jezdilo 160 km/h po přejezdech bez závor. Přes takové přejezdy pojede stejně rychle jako současné obyčejné vlaky.“

Jsou lidé, kteří přechází nedovoleně koleje, ještě více ohroženi rychlým vlakem?

„Ze zákona je zakázán pohyb osob po trati. Lidé, kteří nerespektují výstražnou signalizaci nebo chodí po trati, porušují zákon. Chovají se velmi nebezpečně a riskují. Sami se dobrovolně vystavují riziku usmrcení bez ohledu na provoz Pendolina.“