Městský úřad Blansko využívá svobodný software

18. ledna 2006, zprávy z MěÚ, přečteno: 9636×

Na Městském úřadu Blansko je v co největší míře využíván svobodný software, tzv. Open Source. Ten přináší variabilitu, výkonnost, možnost výběru a především velké finanční úspory. Od roku 2003, kdy Město přebíralo úředníky z bývalého okresního úřadu, je na všech počítačích používán kancelářský balík OpenOffice.org. O přechodu na tento program, který je dostupný pro všechny uživatele zdarma, jsem si povídal s vedoucím oddělení informatiky Radimem Bláhou.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Jak jste k rozhodnutí použít OpenOffice.org dospěli?

Už v roce 2002 jsme zkoušeli první verze kancelářského balíku OpenOffice.org a sami je testovali. S příchodem nových úředníků z rušeného okresního úřadu jsme stáli před rozhodnutím nakoupit nové licence nebo použít jiný kancelářský balík. Dlouho jsme čekali na vydání verze 1.0. Tak trochu jsme si jeho zavedení tímto podmínili. Ta vyšla chvíli před koncem roku 2002 a pak už šlo všechno rychle.

Na bývalém okresním úřadě používali primárně editory WinText602. 602software nabízel převod licencí na MěÚ Blansko za cca 1000 Kč za jednu. Při nějakých 80 úřednících, kteří pod městský úřad z „okresu“ přecházeli, je úspora také nemalá, nehledě k tomu, že se u nás tyto editory vůbec už na nic nepoužívaly. Byly by to vyhozené peníze.

Nechávali jsme si proto dělat kalkulace na co nejlevnější verzi kancelářského balíku Microsoft Office pro asi 150 uživatelů, ale tehdy, v roce 2002, jsme se nedostali pod cca 8000 Kč bez DPH za kus. To se ještě nedal koupit Word a Excel zvlášť. Dnes bychom o tom možná uvažovali, protože samotný Word nebo Excel stojí při tomto množství tuším kolem 3000 Kč.

Instalací OpenOffice.org se nahrazovaly tyto „šestsetdvojky“ a pak Microsoft Word 4.2. Říkali jsme si, že nemůžeme nic ztratit. Když se to neosvědčí, licence můžeme nakoupit kdykoliv. Primárním důvodem pro zavedení kancelářského balíku OpenOffice.org tedy byla úspora financí, která činila cca 1.500.000 Kč.

textový editor OpenOffice.org Writer
textový editor OpenOffice.org Writer

Takový přechod asi nebyl bez problémů...

Od začátku používáme síťovou instalaci. Prvotní nainstalování uživatelům prováděli samotní informatici – bylo stejně nutné nově přepojit všechny PC v rámci stěhování a rušení bývalých okresních úřadů. Při aktualizaci verze to nebylo vždy úplně jednoduché, ne všude se podařilo aktualizaci nainstalovat uživatelům napoprvé a naše asistence byla nutná.

A co hardware. OpenOffice.org je přeci jen náročnější než jiné obdobné programy.

Rychlost načítání závisí hlavně na použitém hardwaru, ale celé počítače jsme kvůli tomu nikde neměnili. Všude jsme rozšiřovali paměť minimálně na 128 MB a vyměňovali staré desítkové síťovky za stovkové. Start OpenOffice.org ze sítě nebo z lokálního disku byl téměř stejný — stejně pomalý. :) Ale za ty peníze se vyplatí si chvilku na spuštění aplikace počkat.

Jak tento přechod zvládli uživatelé?

No ze začátku to nesli samozřejmě špatně, protože neměli svůj Word. Postupem času se ale počáteční nedůvěra vytratila. Všude byl jako základní formát nastaven DOC. U toho byl ale trochu problém s upozorněními programu na ukládání v jiném formátu, ale ještě horší bylo to, že filtr pro DOC byl v prvních verzích nekvalitní a měnil formátování textu např. z tučného písma na kurzívu. Takže při dalším otevření vypadal dokument jinak a hodně si na to uživatelé stěžovali. My jsme jim nejdřív nevěřili, ale pak jsme zjistili, že to je opravdu tak. Snažili jsme se to řešit operativně. Některé uživatele jsme učili jak přeuložit soubor do formátu DOC či exportovat do PDF. S nějakou další verzí, tuším 1.0.3, se to naštěstí spravilo a tyto problémy tak odpadly.

Objevily se problémy ve vztahu k jiným úřadům?

Dříve se nám stávalo, že nám volali informatici z ostatních úřadů, že jim přišel soubor s nějakou neznámou koncovkou. Dneska už se to nestává, protože to všichni znají a dokáží dokumenty OpenOffice.org otevřít. Většina úředníků potřebuje hlavně textový editor a vyměňovat si dokumenty s dalšími úřady v nějakém formátu, který se zobrazí všem stejně, což dneska je bez problémů. Problémem je pouze, když někomu přijde dokument využívající některé specifické vlastnosti Microsoft Office, jako jsou např. makra.

Zůstal ještě někde Microsoft Word?

Přerozdělili jsme licence, které jsme měli, na počítače, kde jsou nutně potřeba pro generování písemností z Ginisu a dalších programů. Word tak zůstal např. na stavebním úřadě nebo oddělení přestupků. Ale OpenOffice.org je i na těchto počítačích, protože pokynem tajemníka jsou jako interní formát zvoleny soubory OpenOffice.org.

Plánují dodavatelé těchto programů podporu pro OpenOffice.org?

Ptali jsme se na to už od začátku. V roce 2003 ani nevěděli, co je to OpenOffice.org a musel jsem to do telefonu hláskovat. Jenže oni dělají hodně věcí pro ministerstva, armádu a magistráty, kde používají Word, a tak je pro malý úřad těžké je přesvědčit, aby tuto podporu udělali. Situace se trochu změnila a podpora pro OpenOffice.org je ve stádiu úvah. Ale tlak a požadavky ze strany zákazníků zřejmě zatím nejsou tak výrazné, aby byla podpora realizována.

Jaké další programy z rodiny OpenSource Město Blansko využívá?

Z pohledu uživatele jen nějaké utilitky typu upozorňovače na nový mail nebo program na práci s archivy. Významnější je spíše to, že celá síť je postavená na GNU/Linuxu. Nainstalovaný je na deseti serverech, na kterých běží všechny služby — pošta, samba, NAT, DHCP, DNS, routery, firewally, databáze a další. Všechny tyto programy jsou samozřejmě zdarma dostupné.

Více informací o kancelářském balíku a Open Source najdete na těchto stránkách:
OpenOffice.cz
Společnost pro výzkum a podporu Open Source
OpenOffice.org