Nová motorka od Blaty – na jaře na silnici i do terénu
2. prosince 2006, ostatní, přečteno: 9107×
Firma „Blata“ překvapila motocyklový svět na výstavě v Kolíně nad Rýnem a zvedla laťku u objemu 125 ccm. Před mnoha a mnoha lety, tehdy, když byl Pavel Blata někde na počátku výroby miniaturních motocyklů, s nimiž vyrazil na velkou cestu do světa, tak už tehdy jsme se v debatě dostali v motocyklům „dospělým“, zejména pro mladé kluky, jímž trh žádné velké varianty nenabízí. Tenkrát Pavel Blata prohlásil, že by se chtěl právě o tuto mládež výrobou vlastního velkého motocyklu postarat.
Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.
Plynula léta, minibike doplnily čtyřkolky, motorové koloběžky a přišla také chvíle ke splnění letitého snu. Nejen v blanenské dílně, přesněji výrobní hale, je obdivován motocykl o objemu 125 ccm, jehož výkon je omezen na 11 kW, což, jak se dále ukáže, má svoje opodstatnění, jak mj. Pavel Blata sám vysvětlil.
„To už je skutečná motorka do provozu. Je to motoart, tzn., že je to stroj pro silnici, ale i do terénu, máme také variantu enduro. Liší se pneumatikami, delší zadní kyvnou vidlicí, vpředu větším pérováním,“ upřesňuje majitel firmy.
Vím, že se splnil Váš letitý sen, i když nebyl jediný, ale dostal se k závěru. Co na této elegantní krasavici, vyhlížející velmi lehce, nejvíce oceňujete?
„Je důležité, že je celá u nás vyrobená. Naše je celá konstrukce, agregát, nádrž, sedadlo, plasty, výfukový trakt. Samozřejmě, že jsou použity prvky od jiných výrobců,
jako přední vidlice, řídítka, ovládací prvky, brzdy, pneumatiky, všechno od značkových
výrobců. Na motorce by se neměly najít díly z Asie…“
…než přijde z Číny celá, to nechci strašit!
„Už by to nemělo tak hrozit, už víme mnohem lépe, jak se bránit. Už jsme si to všechno prošli, jsme na to u nás asi největší odborníci. Myslím si, že už i Číňani mají o nás povědomí. Hlavně dovozci by v Evropě tvrdě narazili.“
Je dílem šéfkonstruktéra firmy?
„Je to tak. Náš hlavní šéfdesigner Ing. Stanislav Hanuš, který je také šéfem vývoje, má značný podíl.“
Protože vím o Vaší letité představě, nepřekvapil mne objem motoru…
„Je to objem 125 ccm. Začínáme s touto třídou s omezením výkonu do 11 kW. U nás jsou předpisy, že na takové motorce je možné jezdit od 16 let. Výkon může být samozřejmě vyšší, ale pak by na motorce nesměli jezdit již šestnáctiletí, ale i při vyšším výkonu by zase už stopětadvacítka byla pro dospělejší řidiče slabá. Protože opravdu chceme nabídnout možnosti nejmladším, tak jsme se do této třídy pustili.“
Začínáte nejnižší třídou, nabízíte i variantu endura, objeví se ještě něco jiného?
„Připravujeme třetí motorku, něco jako motorku do města, která bude vycházet z této koncepce. Chtěli bychom často přicházet s novým modelem, změna by měla být každý rok.“
Jak dlouho skutečně jste nosil myšlenku takového motocyklu v hlavě? Vím, že to bylo již před několika lety.
„Před několika lety to bylo něco úplně jiného, než nakonec vzniklo. Hlavní proud myšlenek, vedoucí k závěru, je starý asi rok. Od března bychom chtěli, aby začaly vyjíždět první kusy. To pro nás znamená připravit sériovou výrobu. Chtěli bychom v příštím roce vyrobit 7.000 kusů.“
Představili jste motocykl nedávno na výstavě Intermoto v Kolíně nad Rýnem. S jakým ohlasem?
„Hlavní cíl, co jsme měli, jsme splnili tím, že jsme motocykl vystavovali v Kolíně nad Rýnem. Poznali jsme ohlas, motocykl viděli dealeři. Mohu říct, že náš motocykl zvedl třídu 125 ccm o hodně výš, protože prvky, co se na něm nacházejí, mají jinak až silnější třídy. Máme třeba ukazatele směru a zadní světla diodová, motor má vyvažovací hřídel proti chvění, snažili jsme se vnést mnoho věcí, co má velká silná motorka. Zadní vidlice je celá hliníková, vylisovaná z plechu a svařená, máme materiály používané speciálně pro závodní stroje. Motocykl má asi 108 kg, je oproti konkurenci lehčí. Tím, že máme dobré pérování, že jsme šli do kvality, tak je pocit na motorce příjemný. Je to motorka pro dva, má katalyzátor, splňuje emisní podmínky EURO 3.“
Můžete shrnout pocit z hotového díla?
„Dalo to hodně práce, ale s výsledkem jsme spokojeni. Ohlas v kladném směru je docela velký. Cenou bychom chtěli být do 80.000 Kč už v prodejně, s daní. Samozřejmě nikdy nebudeme tak levní jako Čína, to nejde, ale až oni začnou vyrábět kvalitní motorky, taky budou dražší. Současně chceme využít toho, že děláme fi nální výrobek a jsme v České republice, na Moravě určitě, po delší době jediný český výrobce. Podle ohlasu, který je fakt obrovský, bychom mohli mít úspěch i v zahraniční.“
Ještě jen dodám, že jde o jednoválcový čtyřtakt vzduchem chlazený. Věřme, že na jaře se stroje s výraznou značkou „Blata“ objeví i v našem kraji.
Další články v kategorii „ostatní“
18. listopadu 2024
OBRAZEM: O víkendu Blansko vzpomínalo na události spojené se 17. listopadem, ožilo také cestovatelským festivalem
13. listopadu 2024
Profesionální hasiči jsou v Blansku už padesát let, výročí si připomněli slavnostním nástupem
8. listopadu 2024
Nemocnice Blansko pořádá preventivní akci Boj za zdravou prostatu
4. listopadu 2024
OBRAZEM: Dernisáž v galerii, Halloween disco a pochod podzimním lesem
1. listopadu 2024
Zubní pohotovost v listopadu
29. října 2024
OBRAZEM: Blansko nabídlo kulturní akce i sport
25. října 2024
Blanenští senioři navštívili partnerské město Komárno
23. října 2024
Blanenská charita nemocným pomáhá i v paliativní ambulanci
21. října 2024
OBRAZEM: Spisovatel Banga v knihovně, karneval na Těchově a sportovní utkání
20. října 2024
Archeologové našli v Kateřinské jeskyni ozdoby z ulity plže, staré až 12 tisíc let