Cyklostezka kolem Svitavy

30. května 2011, ostatní, přečteno: 5681×

Jak by měl vypadat připravovaný úsek cyklostezky kolem Svitavy? Jednání na toto téma přímo v místech plánované trasy inicioval Ekologický institut Veronica.

Tento článek byl vydán před více jak rokem.
Informace v něm již nemusí být aktuální.

Na komentovanou vycházku s diskuzí dorazila pestrá skupina obyvatel – cyklistů, pěších, rodičů, pejskařů či vozíčkářů, kterým to, jak bude v budoucnosti tento úsek vypadat, není lhostejné. Stejně tak dorazili i starosta Lubomír Toufar a místostarosta Jiří Crha, aby si vyslechli náměty či námitky od občanů.

Diskuze se rozproudila hned na první zastávce na konci parku Svatopluka Čecha. Za ní je totiž velký travnatý úsek, dalo by se říct další malý park, jenž by si, dle slov Jaroslava Ungermana z Unie pro řeku Moravu, který se úpravám Svitavy a říčnímu prostoru dlouhodobě věnuje, zasloužil pohled zahradního architekta a větší zapojení řeky do celého prostoru. Dle jeho názoru příjemné nízké břehy řeky doslova vybízí k přímému kontaktu s řekou.

diskuze o cyklostezce

Břeh blanenské Svitavy mezi vlakovými zastávkami zaujal také vedoucí Galerie města Blanska Olgu Hořavovou, která uvažuje nad uspořádáním sochařského sympózia věnovaného svitavskému břehu. Starosta města Lubomír Toufar a vedoucí Odboru investic a územního rozvoje MěÚ Blansko Marek Štefan zmínili, že vítají návrhy na vytvoření dalšího zázemí cyklostezky – např. laviček nebo dětských hřišť. Štefan však upozornil, že dotace na výstavbu cyklostezek jsou striktně vázány na vybudování samotné trasy (povrchu), ale pokud se najdou prostředky na doprovodné prvky v rozpočtu města nebo z jiné dotace, určitě se jejich zakomponování do okolí cyklostezky nebrání.

S diskuze totiž vyplynulo, že cyklostezka slouží i k procházkám rodičům s dětmi, stejně jako spojnice mezi obchodními domy a centrem města. Smíšený provoz cyklistů a chodců je zde potřeba řešit větší ohleduplností, žádné speciální značení se neplánuje. Pokud dojde k napojení na Jantarovou stezku, bude zde provoz ještě větší. Toto napojení připravuje město ve spolupráci s Jihomoravským krajem. Trasa vede od mostu u ředitelství ČKD po odbočku na Adamov u mostu pod Novým hradem. „Řešení tohoto úseku bude velmi složité a odhadované náklady se pohybují kolem 100 milionů korun,“ nevidí proto Marek Štefan realizaci této části v blízké době.

diskuze o cyklostezce

Kompletní zápis z diskuze je pro zájemce dostupný na www.veronica.cz/svitava a byl předán zastupitelům města Blanska.

Ačkoliv setkání bylo věnováno hlavně plánované stezce mezi vlakovými zastávkami Blansko-město a Blansko-nádraží, která má být realizována v nejbližších letech (úseky F, G, H – viz přehled cyklostezek níže) , padaly i návrhy na vylepšení stávajících tras na Sportovním ostrově. Tam občany nejvíc pálí nedokončený okruh kolem baseballového hřiště. Zbývá totiž propojit již hotové úseky A a B. Takhle se projížďka na inline bruslích změní v jízdu do podkovy – tam a zpátky. Jinak kvalitní a klidný úsek to hodně degraduje.