Vraky vozidel

                                                                                    vrak-49008-41747_600.jpg 

I my v našem městě se potýkáme s dlouhodobě odstavenými vozidly, o které již jejich majitelé nejeví zájem a nechávají je "umřít přirozenou smrtí". Je to problém jak z hlediska estetického, ale i z hlediska nedostatku parkovacích míst všude ve městě. Jednoduše se jim říká vraky, ovšem v odborné praxi je to trochu složitější, ale zase ne neřešitelné.

Legislativně je problematika řešena především v zákoně č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, který v § 19 a násl. definuje dvě základní kategorie vozidel, která je zakázáno odstavovat na pozemních komunikacích:

VRAK je silniční vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce silničního vozidla nebo které není možné identifikovat prostřednictvím identifikačního čísla vozidla umístěného na karoserii nebo rámu vozidla, za čelním sklem nebo na výrobním štítku.  

SILNIČNÍ VOZIDLO "BEZ TECHNICKÉ PROHLÍDKY" je silniční vozidlo, které po dobu více než 6 měsíců nesmí být podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích  provozováno na pozemních komunikacích z důvodu marného uplynutí lhůty pro provedení pravidelné technické prohlídky nebo technické nezpůsobilosti vozidla zjištěného technickou prohlídkou nebo technickou silniční kontrolou.

Obě kategorie vozidel spolu vzájemně nesouvisí. Mají rozdílnou procesní proceduru řízení o odstranění, kdy vlastník komunikace, silniční správní úřad, provozovatel nebo vlastník vozidla a popř. další subjekty musí dodržet zákonem stanovený postup a povinnosti, včetně správních lhůt. Celé řízení trvá několik měsíců a až v poslední fázi vozidlo při nezájmu svého majitele končí ekologickou likvidací a zánikem vozidla v registru silničních vozidel.

Strážníci MP Blansko průběžně monitorují veřejné komunikace a v případě zjištění těchto vozidel se snaží o vyřešení. Primárně kontaktují provozovatele vozidla, upozorní ho na protiprávní jednání a dohodnou s ním sjednání nápravy, což je nejrychlejší a nejefektivnější způsob. Až když vyčerpají tyto možnosti, nastává fáze úředního postupu podle zákona se všemi náležitostmi a důsledky. Nutno říci, že v drtivé většině případů se podaří vozidlo vyřešit již v první fázi.

            aktualizováno: 16. 5. 2023, 14:51 h